پرسونالوژی

استلا چس و الکساندر توماس : زندگی‌نامه زوج روان‌پزشک آمریکایی

زندگینامه توماس و چس

توماس و چس از نظریه‌‌پردازان شخصیت، در اواخر دهه هفتاد به بررسی خلق‌وخوی کودکان پرداختند. آن‌ها براساس ملاک‌هایی، نظریه خلق و خوی خود را مطرح نمودند و خلق‌وخوی کودک را به راحت، دشوار و دیرجوش تقسیم‌‌بندی کردند. در ادامه به معرفی زندگینامه استلا چس و الکساندر توماس، می‌پردازیم.

استلا چس

استلا چس روان‌پزشک آمریکایی، بررسی کرد که آیا خلق‌وخوی کودکان ذاتی یا نتیجه پرورش است؟ وی همچنین مطالعاتی در زمینه ارتباط سرخچه در دوران بارداری با اوتیسم کودکان انجام داد.

زندگی اولیه و تحصیلات

استلا چس فرزند سوم یک خانواده مهاجر روس است. وی در سال ۱۹۱۴ در ایالت بروکلین آمریکا به دنیا آمد. پدرش وکیل و مادرش معلم بود. چس از دانشکده فرهنگ اخلاق و کالج اسمیت فارغ التحصیل شد. وی سپس در دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک، در سال ۱۹۳۵ پذیرفته‌ شد. وی مدرک دکترای خود را از آنجا در سال ۱۹۳۹ دریافت کرد. او در دوران دانشجویی همکاری با لورتا بندر را آغاز کرد. چس تحت تأثیر بندر به روانپزشکی و رشد کودکان علاقه‌مند شد.

زندگی حرفه‌ای استلا چس

استلا چس پس از دریافت مدرک دکترای خود، در کالج پزشکی نیویورک شروع به تدریس کرد. در سال ۱۹۵۴، اولین استاد روانشناسی کودک در آنجا شد. سپس در سال ۱۹۶۴، در مرکز پزشکی بیمارستان Bellevue مشغول به کار شد. چس در سال ۱۹۶۶، به عنوان استادیار روانپزشکی کودکان و در سال ۱۹۷۰ استاد کامل شد. او تا دهه ۹۰ به همراه همسرش به تدریس ادامه داد.

تحقیقات وی

استلا چس به دلیل انجام مطالعات طولی شناخته شده است. وی نتیجه گرفت که خلق‌وخوی کودکان تحت تأثیر فرزندپروری تعیین نمی‌شود؛ بلکه قبل از به دنیا آمدن مشخص می‌شود. این مطالعه، که وی با همسرش الکساندر توماس انجام داد، منجر به ایجاد یک نظریه نیز شد. نظریه چس و توماس، بیان می‌کند که تعامل بین خلق‌وخوی کودک و شخصیت والدینش، می‌تواند بر سلامت روان کودک تأثیر بگذارد.

این مطالعه ۱۳۳ کودک را از زمان شیرخواری تا بزرگسالی، دنبال کرد و سعی داشت الگوهای رفتاری را در آن دوره مشاهده کند. همکاری با دو محقق دیگر ، هربرت جی. بیرچ و مارگارت ا. هرتزیگ ، دکتر چس و دکتر توماس ۹ بعد از رفتار را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که اکثر موضوعات آنها در سه دسته گسترده قرار گرفتند.

بر اساس یافته های آنها، کودکان را می توان “آسان” ، “دشوار” یا “گرم شدن از کند” توصیف کرد. آنها جنبه‌هایی از خلق‌و‌خوی ذاتی را توصیف کردند که با همخوانی با شخصیت والدین ، ​​به خصوص با مادر کودک ، از اهمیت اساسی برخوردار شدند. این تئوری حاکی از آن است که تضاد بین شخصیت مادر و خلق و خوی فرزندش، می‌تواند منجر به اضطراب یا مشکلات رفتاری شود. نتایج اولیه این مطالعه در سال ۱۹۶۰ در مجله روانپزشکی آمریکایی منتشر شد. توماس و چس در بخش دیگری از مطالعات خود دریافتند که کودکانی که دارای سندرم سرخچه مادرزادی هستند، نسبت به جمعیت عمومی ۲۰۰ برابر احتمال ابتلا به اوتیسمشان بیشتر است.

استلا چس در ۱۴ مارچ ۲۰۰۷ در سن ۹۳ سالگی بر اثر بیماری ریوی در منهتن آمریکا در گذشت.

الکساندر توماس

الکساندر توماس در سال ۱۹۱۴متولد شد. وی تا سال ۱۹۳۶ مشغول به تحصیل بود. در سال ۱۹۳۸ استلا چس را در دانشکده پزشکی ملاقات کرد و با هم ازدواج کردند. این زوج تا اواخر عمر به تدریش و پژوهش در دانشگاه کالیفرنیا مشغول بوند. توماس در جنگ جهانی دوم به عنوان افسر پزشکی نیروی هوایی فعالیت داشت و خدمات روان‌پزشکی ارائه می‌داد. وی در سال ۲۰۰۳ در سن ۸۹ سالگی فوت کرد.

فعالیت‌های علمی الکساندر توماس

الکساندر توماس در سال ۱۹۶۵ هدایت تیم پژوهشی متشکل از همسرش استلا چس، مارگارت هرتزیگ و هربرت جی. برچ را برعهده داشت. آن‌ها در یک مطالعه طولی، بیش از صد کودک را از خردسالی تا بزرگسالی مطالعه کردند. توماس و همکارانش ۹ خصوصیت خلق‌وخوی را که طی دوران رشدی از ثبات نسبی برخوردار هستند را، شناسایی کردند.

این خصوصیات شامل سطح فعالیت، منظم بودن عملکردهای بیولوژیکی، سازگاری، آستانه واکنش‌پذیری، شدت واکنش، کیفیت خلق‌وخو، پریشانی، پایداری و دامنه توجه می‌شوند. از این ۹ ویژگی، سه الگوی اصلی پدید آمده است که ۶۵٪ از کودکان نمونه را تشکیل می‌دهد: ۴۰٪ کودک آسان، ۱۰٪ کودک دشوار و ۱۵٪ کودک دیرجوش را شامل می‌شد. ۳۵٪ باقیمانده الگوی خلق‌وخوی ثابتی را نشان نداد.

جوایز وی

در سال ۱۹۹۳ جایزه برجسته علمی را از انجمن تحقیق روان‌شناسی رشد کودکان، دریافت کرد.

آثار منتشر شده چس و توماس

الکساندر توماس و استلا چس براساس مطالعات خود کتاب‌ها و مقالاتی را منتشر کردند، که در ادامه آثار منتشر شده ذکر می‌شوند.

منبع

استلا چس روانپزشک کودک

الکساندر توماس مطالعه خلق‌وخوی کودکان

خروج از نسخه موبایل