پرسونالوژی

مارگارت ماهلر: نظریه تفرد و جدایی، تکامل نظریه روابط شئ

مارگارت ماهلر

مارگارت شنبرگر ماهلر پزشک سرشناس مجارستانی است که بعدها به حوزه ی روانکاوی کودک و تحول ابتدایی انسان و روابط موضوعی علاقه مند شد و در این حوزه از روانشناسی شخصیت، آثار ارزشمندی از خود، به جای گذاشت. او با طرح نظریه تفرد جدایی، نقش عظیمی در تکامل نظریه روابط موضوعی بازی کرد.

دوران ابتدایی زندگی مارگارت ماهلر

مارگارت ماهلر در ۱۰ می ۱۸۹۷ در خانواده ای یهودی ساکن در شهر کوچک سوپرون در غرب مجارستان به دنیا آمد. او و خواهر کوچکترش به دلیل ازدواج ناموفق پدر و مادرشان دوران کودکی سختی را پشت سر گذاشتند. مارگارت ماهلر در جایی اعتراف می کند که از بدو تولدش مادر او که در آن زمان ۱۹ ساله بوده هیچ توجهی به او نشان نمی داده و او تنها از توجه و حمایت های پدرش بهره مند بوده و بعدها با تولد خواهر کوچکترش که تبدیل به فرزند محبوب مادرش شده دوران سخت تری همراه با حسادت و غمگینی شدید را پشت سر گذاشته که بعدها همین امر موجب علاقه مندی او به مطالعه ی رابطه ی مادر نوزاد شده است.

تحصیلات اولیه

ماهلر که به دلیل هوش سرشارش از حمایت همه جانبه ی پدرش در تحصیلات برخوردار بود دوران دبیرستان را در بوداپست به پایان رساند و در همان جا با روانکاو سرشناس ساندور فرنزی، آشنا شد و همین آشنایی او را مجذوب مفهوم ناخودآگاه ساخت و او به مطالعه ی آثار زیگموند فروید تشویق شد.

او سپس در ۱۹۱۶ تحصیلات دانشگاهی را با مطالعه ی تاریخ هنر آغاز کرد اما یک سال بعد به پزشکی تغییر رشته داد؛ ماهلر سه ترم بعد برای ادامه ی تحصیل به دانشگاه مونیخ رفت اما به دلیل تنش هایی که بر روی تحصیل یهودیان بود مجبور به ترک تحصیل شد. در نهایت در ۱۹۲۰ به دانشگاه ینا(جنا) رفت و در ۱۹۲۲ فارغ التحصیل شد.

میانه و پایان زندگی مارگارت ماهلر

او پس از فارغ التحصیلی به وین، نقل مکان کرد و در آنجا به مطالعه ی کودکان و تحلیل روانکاوانه ی آن ها پرداخت. در سال ۱۹۳۶ با پل مالر ازدواج کرد اما طولی نکشید که با به قدرت رسیدن نازی ها، این زوج ابتدا مجبور به مهاجرت به انگلیس و سپس آمریکا شدند. مارگارت ماهلر، فعالیت های خود را در آمریکا ادامه داد و در سال ۱۹۸۰ موفق شد مدال علمی افتخار کالج برنارد را از آن خود کند.

در نهایت مارگارت شنبرگر ماهلر در ۲ اکتبر ۱۹۸۵ چشم بر جهان فروبست.

نظریه ی تفرد جدایی

مارگارت ماهلر با مطرح کردن نظریه ی خود در حوزه ی تکامل طبیعی رابطه ی مادر نوزاد، تاثیر بسزایی بر روانشناسان پس از خود گذاشت و راه مطالعه در حوزه ی دلبستگی و استقلال را برای امثال جان بالبی هموارتر ساخت. او سه مرحله را برای تکامل رابطه ی مادر نوزاد در نظر گرفت:

آثار منتخب مارگارت ماهلر

مطالعه بیشتر درمورد مارگارت ماهلر

biography of margart mahler

خروج از نسخه موبایل