پرسونالوژی

شخصیت مرزی و راه‌ حل‌های رابطه با او

شخصیت مرزی

سازو کار مقابله‌ای با عشق دردسرساز (شخصیت مرزی)

همانطور که در متن محبوب طوفانی دیدیم، رابطه با فردی که شخصیت مرزی دارد ویژگی‌هایی دارد. او ناهشیارانه شما را بازی می‌دهد. احساساتی که تجربه می‌کند را در شما می‌کارد. به صورتی که شما آن را احساس می‌کنید. مثلا او عصبانی است و کاری می‌کند که شما را عصبانی کند. در رابطه با محبوب مرزی می‌بینید که به خودش آسیب می‌زند. در متن حاضر، نحوه ارتباط با محبوب با شخصیت مرزی را بررسی کرده‌ایم و راه‌حل‌های داشتن یک رابطه با آرامش را برشمرده‌ایم.

آسیب‌دیدن شخص مورد علاقه، به هر دلیلی که باشد ما را می‌آزارد. ما نمی‌خواهیم محبوبمان خودش را به خطر بیندازد. گاهی برای این‌که از این کار جلوگیری کنیم،‌ سعی می‌کنیم همان کاری را بکنیم که او می‌خواهد. ولی رفته‌رفته به خودمان می‌آییم و می‌بینیم مدت‌هاست در رابطه دیگر این‌که ما چه می‌خواهیم یا از چه چیزی ناراضی هستیم موضوعیتی ندارد. و دائما به فکر این بوده‌ایم که چطور محبوبمان را از خطرات حفظ کنیم.

چه چیزهایی در رابطه با شخصیت مرزی برای ما عذاب‌آور می‌شود؟

ما نیاز داریم در رابطه با فردی باشیم که در برابر مسائل و بحران‌های درونی‌اش بالغانه برخورد کند. اما اگر به یک فرد مرزی دلبسته شده‌ایم، این سازوکار مقابله‌ای را با احتمال کمتری می‌بینیم. ناگفته نماند، رگه‌ها و علائم اختلال شخصیت مرزی به گونه‌ای است که هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. همچنین، بینش و آگاهی که شخصیت مرزی از علائم خود دارد، می‌تواند در زمان بازگردانی رابطه به حالت آرام‌تر کمک‌کننده باشد. در واقع،‌ شخصیت مرزی که بر علائم خود بینش دارد، آگاه است که به خاطر وضعیت روانی‌اش، باعث آزار خود و شما شده است. اما در حالات بحرانی، این بینش به او کمک نمی‌کند و او و شما آسیب را تجربه می‌کنید.

بعد از این‌که آرامشی نسبی را تجربه کرد، متوجه آسیب‌هایی که به طرف مقابل وارد کرده است می‌شود. و احساس گناه شدیدی تجربه می‌کند. در ارتباط با شخصیت مرزی، او همیشه در حال عذاب است. وقتی نسبت به شما ابراز رنجش می‌کند قصد آسیب به خود را دارد. و هم وقتی متوجه می‌شود شما را رنجانده است، با احساس گناه و عذاب وجدان به آزار خود ادامه می‌دهد. متوجه شدن این‌که محبوبمان در رابطه آرامشی را تجربه نمی‌کند می‌تواند بسیار عذاب‌آور باشد. گاهی شاید به این فکر کنیم که بدون ما آرامش بیشتری داشته است.

برداشت‌های ما چه اثری در رابطه با شخصیت مرزی دارند؟

فکرهای ما می‌تواند در رابطه اثرگذار شود. تعبیرهایی که از رفتارهای فرد مرزی در رابطه داریم ممکن است رابطه را سردتر کند. مثلا ممکن است وقتی از کار یا گفته ما احساس رنجش کند. با گفتن این‌که می‌خواهد بمیرد یا کاش اصلا نبود یا این‌که چقدر زندگی برایش عذاب‌آور است، عصبانیتش را به شما نشان دهد. فرد مقابل با این اظهارات ممکن است این طور برداشت کند که او زندگی محبوبش را به شکلی آورده که برایش قابل تحمل نیست. شخصیت مرزی با این بیانات در پی ابراز درونیات هراس‌انگیز خود است. هراسی که از تنهاشدن و طردشدگی ایجاد شده است.

اگر مرا به خودکشی یا خودزنی تهدید کرد چکار کنم؟

این موضوع را حتما باید به یاد داشته باشیم که شخصیت مرزی نمی‌تواند هیجاناتش را مدیریت کند. بنابراین، هنگامی که هیجانات به او هجوم می‌آورند، او اضطراب را تجربه می‌کند. برای کم کردن تنش و اضطراب ناشی از بالا آمدن همیشگی هیجانات مختلف در لحظه لحظه زندگی‌اش، یاد گرفته خود را با مسکن‌های موقتی آرام کند. این مسکن‌ها در پرخوری، سوءمصرف مواد و داروها، سیگار کشیدن‌های پی‌در‌پی و اجباری دیده می‌شود. در راستای اضطراب زیادی که تجربه می‌کند، ممکن است بدنش پاسخ ایمنی در برابر خودش بدهد. بیماری‌های خودایمنی گاهی از پس اضطراب‌های مداومی که بدن فرد مرزی متحمل می‌شود ایجاد می‌شوند.

همینطور، این اضطراب‌ها و تنش‌های مداوم که برای تجربه‌نکردن احساساتش متحمل می‌شود، شخصیت مرزی را ناتوان می‌کند. این‌گونه است که محبوب مرزی ما ممکن است اکثر اوقات خسته به نظر بیاید. و حتی حرکاتش مانند افراد افسرده کند باشد. نکته بسیار مهم این است که اگر حتی در مدت کوتاهی به هر دلیلی انرژی پیدا کند، با خلق افسرده و افکار افسرده‌ای که در سر دارد، احتمال خودزنی و خودکشی‌اش بسیار بالا می‌رود. این افزایش انرژی می‌تواند در پی یک بحث یا رنجش پیش بیاید. قوای احساسات او به حدی انرژی‌زا باشند که دست به خودزنی و یا حتی خودکشی بزند.

خودزنی در شخصیت مرزی

اقدام هشیارانه

در این هنگام، بایستی هشیارانه عمل کنیم. اگر محبوب مرزی، ما را به خودزنی یا خودکشی تهدید کرد، حتما او را برای گرفتن کمک حرفه‌ای راهنمایی کنیم. سعی کنیم با فهمیدن ویژگی‌های او، صحبت کردن و همچنین شنونده بودن، از نگرانی‌هایش مطلع شویم. همانطور که گفتیم، غالب نگرانی‌های شخصیت مرزی در رابطه از طرد شدن و رها شدن توسط شخص مورد علاقه‌اش ایجاد می‌شود. بنابراین، بایستی شنونده‌ای فعال باشیم. یعنی با دانستن ویژگی‌های شخصیتی او و همچنین صحبت در مورد احساسات خود در مورد رابطه، به واضح شدن و امن شدن دلبستگی کمک کنیم.

در رابطه با شخصیت مرزی، باید بمانم؟ یا بگذارم بروم؟

گاهی اوقات فقط دوست داشتن برای ادامه یک رابطه کافی نیست. هنگامی که رفتارهای فرد با شخصیت مرزی به سوءاستفاده هیجانی یا جسمی کشیده شد، قطعا بایستی به فکر بیرون آمدن باشیم. سوءاستفاده هیجانی می‌تواند با شوخی و تحقیرهایی که عادی به نظر می‌رسند شروع شوند. رفته رفته در رابطه ممکن است به حدی شوند که آزادی شما به عنوان یک انسان مجزا که حق فکر، رفتار و انتخاب کردن متفاوت را دارد گرفته شود. سوءاستفاده فیزیکی نیز مشخصه رعایت نکردن حدومرز فرد مقابل و گرفتن آرامش فیزیکی از اوست.

همانطور که گفته شد فردبا شخصیت مرزی، با وجود تمایلش برای برقراری ارتباط عذاب می‌کشد. و این رنجش را به طرف مقابل هم می‌دهد. می‌توان با دانستن ویژگی‌های یکدیگر و درک متقابل در رابطه ماند. با مرزبندی‌های مناسب می‌توان موجودیت خود را برای شخصیت مرزی مشخص کرد. و این یعنی با وجود ویژگی‌های متفاوت، طرفین نسبت به یکدیگر با موضع برابروبا احترام رفتار کنند. و در بستری امن احساساتشان را به اشتراک بگذارند.

چگونگی برقراری رابطه سالم با شخصیت مرزی را از متن محبوب مرزی، مطالعه نمایید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه زندگی با شریک و محبوب مرزی، به نوشته این سایت هم رجوع کنید.

خروج از نسخه موبایل