پرسونالوژی

کارل راجرز : زندگینامه کارل رانسوم راجرز (۱۹۸۷-۱۹۰۲)

کارل راجرز

تولد کارل راجرز (Carl Ransom Rogers)

کارل راجرز در ۸ ژانویه ۱۹۰۲ در اوک پارک ایلی نویز در حومه شیکاگو به دنیا آمد.

شرایط خانوادگی کارل راجرز

راجرز چهارمین فرزند خانواده از بین ۶ فرزند بود. پدرش مهندس و مادرش خانه دار بود. خانواده او دیدگاه مذهبی بسیار افراطی داشتند و به صورت غیر مستقیم او را با دیدگاه های مذهبی و ممنوعیت های اخلاقی، تحت فشار قرار می دادند. مثلا از رقصیدن، ورق بازی، سیگار، مشروب و حتی نوشابه گازدار، سینما رفتن و … او را منع می کردند.

تنهایی راجرز

ممنوعیت های خانواده کارل راجرز باعث می شد که او از نظر اجتماعی، فعالیت کمی داشته باشد. بنابراین او خود را فردی تنها و درگیر خیالپردازی می دانست. تنهایی او باعث می شد که به خواندن کتاب های مختلف علاقمند شود. حتی او به وجود آوردن دیدگاه شخصی خودش تحت عنوان درمان مراجع محور را حاصل فکرکردن و خیالپردازی هایش در تنهایی خود می داند.

تحصیلات

راجرز از همان ابتدا از نظر تحصیلی، فرد موفقی بود. او قادر بود قبل از ۵ سالگی بخواند. بنابراین توانست بدون گذراندن مهدکودک و کلاس اول از همان ابتدا مدرسه را از کلاس دوم شروع کند.

علاقه به کشاورزی

وقتی کارل راجرز ۱۲ ساله بود خانواده اش از شهر به مزرعه ای در نزدیکی شیکاگو نقل مکان کردند. در آن جا او به کشاورزی و زراعت، علاقمند شد و کتاب هایی را درمورد این موضوعات مطالعه نمود و درمورد روش های آزمایش روی گیاهان، اطلاعات خوبی کسب کرد.

تغییر علاقه از کشاورزی به کشیش مذهبی

کارل راجرز در سال ۱۹۱۹ تحصیل در رشته کشاورزی در دانشگاه ویسکانسین را آغاز کرد. اما دو سال بعد هدفش را تغییر داد. بنابراین کشاورزی را رها کرد و به فعالیت های کشیش مذهبی پرداخت.

توجه به آزاداندیشی زمینه ای برای رویکرد شخص محور کارل راجرز

وی بعد از حضور در یک کنفرانس مسیحی در چین در سال ۱۹۲۲، انتخاب شغلی خودش را زیر سوال برد. درواقع او عقاید مذهبی خود را به آزاداندیشی تغییر داد و این موضوع باعث آزردگی خانواده از او شد. دیدگاه آزاداندیشانه او باعث شد که او تجربیات شخصی هرفرد را از دیدگاه خود فرد درنظربگیرد و همین زمینه ای برای رویکرد شخص محور او گردید.

علاقه مند شدن کارل راجرز به روانشناسی

او درسال ۱۹۲۴ از دانشگاه ویسکانسین، فارغ التحصیل شد. سرانجام الهیات را کنار گذاشت و به سمت مطالعه روانشناسی رفت. دلیل گرایش او به سمت روانشناسی، گذراندن یکی از دروس او توسط روانشناسی به نام استتر هولینگ ورث (Stetter Hollingworth) در دانشگاه کلمبیا بود. او دکترای خود را در سال ۱۹۳۱ از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد.

شغل کارل راجرز

بعد از دریافت مدرک دکترا، سال هایی را صرف کار در دانشگاه ایالت اوهایو یعنی دانشگاه شیکاگو و دانشگاه ویسکانسین کرد. این همان زمانی بود که راجرز نظریه اش درمورد درمان را گسترش داد.

روش درمانی کارل راجرز

این روش در ابتدا درمان غیررهنمودی یا غیرمستقیم و سرانجام دیدگاه شخص محور یا مراجع محور نامیده شد. وی در مرکز مشاوره ای که در دانشگاه شیکاگو تاسیس کرده بود، مطالعاتی درمورد اثربخشی روش درمانی اش انجام داد و یافته هایش را تحت عنوان درمان مراجع محور (۱۹۵۱) و تغییر شخصیت و روان درمانی (۱۹۵۴) منتشر کرد.

راجرز مراجعان را به عنوان بیمار در نظر نمی گیرد. بلکه مراجع را به عنوان انسانی می داند که با درمانگر برابر است و نیاز به همدلی و توجه مثبت نامشروط دارد.

بیشتر مراجعان راجرز چه کسانی بودند؟

همچنین بیشتر کار بالینی او روی دانشجویان بود که جوان، باهوش و دارای توان کلامی بالایی بودند. درنتیجه مراجعان او بیشتر مشکلات سازگاری داشتند نه اختلالات هیجانی شدید.

ریاست انجمن روانشناسی آمریکا و دریافت جایزه

در سال ۱۹۴۶ کارل راجرز به عنوان رئیس انجمن روانشناسی آمریکا انتخاب شد و جایزه خدمات برجسته علمی برای آن سازمان را دریافت کرد.

مرکز مطالعات شخص

کارل راجرز در سال ۱۹۶۴ در موسسه علوم رفتاری غرب در دانشگاه کالیفرنیا، پستی را قبول کرد. سرانجام او و تعدادی از همکارانش، این موسسه را رها کردند و مرکز مطالعات شخص را تاسیس کردند. وی تا پایان عمرش درمان مراجع محور را برای کمک به مراجعانش ادامه داد.

آثار کارل راجرز

وی ۱۹ کتاب و تعداد زیادی مقاله درمورد نظریه انسان گرایی خود نوشت. از مشهورترین آثار او می توان به

اشاره کرد.

آخرین کتاب های او نظر کارل راجرز درمورد قدرت شخصی Carl Rogers on Personal Power ,1977)) و آزادی یادگیری در دهه ۸۰ Freedom to learn for the 80,s ,1983))  بودند.

مرگ کارل راجرز

کارل راجرز در ۴ فوریه ۱۹۸۷ در سن ۸۵ سالگی به علت ایست قلبی درگذشت.

برای آشنایی با نظریه کارل راجرز، متن نظریه راجرز را مطالعه نمایید.

منابعی برای مطالعه بیشتر

  1. کتاب نظریه های شخصیت شولتز و شولتز ترجمه یحیی سیدمحمدی
  2. بیوگرافی کارل راجرز روانشناس
  3. کارل راجرز روانشناس آمریکایی
خروج از نسخه موبایل