پرسونالوژی

محبوب وابسته و راه‌حل‌های رابطه با او

اختلال شخصیت وابسته

در موضوع عشق دیوانه، «رابطه با شخصیت وابسته» را مشاهده کردیم. رابطه با فرد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته ما را از عشق سالم دور می‌کند. در متن حاضر، در مورد راهکارهایی که می‌توانیم هنگام رابطه با محبوب چسبناک داشته باشیم سخن می‌گوییم.

چه چیزهایی در رابطه با شخصیت وابسته برای ما عذاب آور می‌شود؟

در ابتدای رابطه، این‌که فردی مدام ما را تحسین کند، بسیار لذت‌بخش است. او در پی این است که ما به چه چیزی نیاز داریم. سعی می‌کند خودش و زمانش را در اختیار ما بگذارد. همیشه با ما موافق است. حتی وقتی از شخصی با رگه‌های اختلال شخصیت وابسته می‌خواهیم جایی برای رفتن پیشنهاد کند، یا چیزی برای خوردن انتخاب کند، او تصمیم نمی گیرد و آن را به ما محول می‌کند. پس همین که می‌بینیم بحثی در این مورد نداردیم و با چالشی مواجه نیستیم،باعث می شود با رضایت بیشتری به رابطه ادامه دهیم.

رفته‌رفته از ما می‌خواهد بیشتر از حدی که در رابطه هستیم، سرمایه‌گذاری عاطفی کنیم. نه تنها تصمیمات و کارهای مشترک، بلکه امور فردی او نیز به ما محول می‌شود. بنابراین، فرد وابسته انتظار پیدا می‌کند که ما همیشه مراقبش باشیم تا صدمه‌ای نبیند. وقتی به امور خودمان می‌پردازیم، او نگران و ناراحت می شود. محبوب وابسته ما کم‌کم معترض می‌شود.

تعارضات با فردی که رگه شخصیت وابسته دارد، چگونه است؟

با این‌که خیلی از اوقات برای محبوب وابسته خود وقت و انرژی زیادی گذاشته‌ایم، فردی با رگه‌های شخصیت وابسته انتظاراتش را به نحوی بیان می‌کند که احساس گناه در ما ایجاد می‌شود. حال می‌بینیم در این تعارض پیش آمده، او خود را قربانی می‌داند. او خود را فردی تنها می‌داند که به ما وابسته شده، به ما اعتماد کرده، و حالا ما پشت او را خالی کرده‌ایم. احساس گناهی که ما از مشاهده ی این تعارض در او، تجربه می‌کنیم می‌تواند بسیار عذاب‌آور باشد.

در رابطه با محبوب وابسته، انگار که ما در قلابی با طعمه عشق گرفتار شده ایم.

آیا محبوب وابسته من درمان می‌شود؟

یک شخصیت وابسته در صورتی که از ویژگی‌های منفی خودش خسته شده باشد درمان پذیر است. محبوب وابسته معمولا به اجبار به درخواست فرد مورد علاقه‌اش به درمان تن در می دهد. در این صورت تغییری در او رخ نمی‌دهد.

نکته دیگری که امکان درمان شدن او را مشخص می‌کند بینش اوست. به عبارتی دیگر، فردی با شخصیت وابسته وقتی درمان‌پذیر است که از علائمش آگاهی داشته باشد و رفتارهایش او را خسته کرده باشند. برگ برنده‌ای نیز در دست شماست. این‌که آسیبی که می‌بینید را به او توضیح دهید. شخصیت وابسته، دوست ندارد محبوبش را از دست بدهد. بنابراین، ممکن است صحبت‌های صادقانه و همدلانه شما کمک کند تا او برای اصلاح چرخه‌های معیوب رفتاری خود اقدام کند.

در ارتباط با شخصیت وابسته بمانم یا بروم؟

وقتی این وابستگی به حدی برسد که دیگر مرزی بین شما و محبوب وابسته وجود نداشته باشد، زمان ترک رابطه است. در این هنگام، شما متوجه این هستید که مدت هاست از رابطه لذت نمی‌برید. مجبور هستید کارهای محبوبتان را انجام دهید و اگر به او رسیدگی نکنید ممکن است رفتارهای بچگانه ای ببینید. مثلا شخصیت وابسته ممکن است با قشقرق راه انداختن و یا حتی مشکلات جسمانی به دور شدن شما پاسخ نشان دهد.

آیا می‌توانم با محبوب وابسته عشق سالم را تجربه کنم؟

شخصیت وابسته احساس توانمندی نمی‌کند. او این توانمندی را در سایه رابطه با یک نفر دیگر می‌خواهد. تنها بودن برای او هراس‌آور است. با دانستن ویژگی‌های محبوب وابسته‌مان می‌توانیم به بهتر شدن او کمک کنیم. می‌توانیم با تشویق به او در مستقل شدن کمک کنیم. همچنین، برای داشتن عشقی سالم، بایستی بتوانیم مرزهای خود و محبوبمان را مشخص کنیم. در وهله اول، وقتی او خود را قربانی می‌داند، ما دچار عذاب وجدان نشویم. چون این عذاب وجدان به بدتر شدن رابطه می‌انجامد. در پی این احساس گناه است که ما درصدد جبران برمی‌آییم. می‌خواهیم او را راضی کنیم، ولی خودمان آشفته تر می‌شویم و او نیز ناتوان‌تر و وابسته‌تر می‌ماند.

ما باید از مهارت‌های ارتباطی استفاده کنیم. مثلا بتوانیم همدلانه و با درک ویژگی‌های محبوب وابسته ی خود، درخواست‌های نابجای او را رد کنیم.در نهایت باید بتوانیم در این رابطه به او فضای ابراز اراده ی خودش را نشان دهیم و او بتواند وظیفه انجام کارهایش را خود به عهده بگیرد. تنها در این صورت است که هر دو می توانیم از رابطه لذت ببریم.

برای مطالعه بیشتر به این سایت مراجعه کنید.

خروج از نسخه موبایل