پرسونالوژی

عشق دیوانه: چرا برخی از روابط عاطفی بیشتر دیوانگی است تا عشق ؟

عشق ویرانگر

الگوی رابطه افراد دچار اختلال شخصیت

معمولا دو نفر همدیگر را ملاقات کرده و در برخورد اول شیفته یکدیگر می شوند. اما به مرور که رابطه نزدیکتر می شود مشکلات و الگوهای رفتاری نامتعارف خود را نشان می دهند. فرد تازه متوجه رفتارهایی می شود که در برخورد اول آن ها را ندیده. رابطه به سمت تعارض و درگیری پیش می رود و عشق دیوانه خود را نشان می دهد. احتمالا برای شما هم رخ داده که در برخورد اول با محبوب خود، شیفته وی شده اید؛ اما به مرور متوجه عادات و تمایلات ناخوشایندی در وی شده اید.

به پرسش های زیر دقت کنید:

پاسخ مثبت به سوالات بالا احتمال ابتلای محبوب شما را به اختلال شخصیت نشان می دهد.گرچه پاسخ مثبت به تنهایی نمی تواند ملاک تشخیص قرار بگیرد؛ اما می تواند علامتی هشدار دهنده باشد. اگر پاسخ شما به بیش از یک مورد مثبت است یعنی باید جانب احتیاط را رعایت کنید و مراقب خود و رابطه تان باشید.

چرا رابطه عاشقانه با افراد دچار اختلال شخصیت عشق دیوانه است؟

هر ویژگی شخصیت با توجه به شرایطی که فرد در آن قرار می گیرد می تواند شدت و ضعف داشته باشد و با توجه به شرایط کارآمد باشد. مثلا طبیعی است که فرد در صورت مشاهده علایم خیانت واکنش نشان دهد. همچنین طبیعی است که فرد در رابطه خواستار توجه از سوی محبوبش باشد. اما اگر الگوی رفتاری فرد مانند افراد دچار اختلال شخصیت غیر منعطف شود و به شدت غیر انطباقی شود، رابطه را مختل می کند. الگوی رفتاری افراد مبتلا به اختلال شخصیت در نقطه مقابل رفتارهای مطلوب و هنجار است. این الگوهای غیر انطباقی خصوصا منجر به تخریب روابط عاطفی می شود و باعث می شود عشق دیوانه رخ دهد.

چه چیزی موجب می شود فرد دچار اختلال شخصیت شود؟

وجود چندین عامل ژنتیکی، بیولوژیکی، روانشناختی و اجتماعی بستر اختلال شخصیت را فراهم  می کند. اگر شما با فردی که دچار اختلال شخصیت است وارد رابطه شده اید فهم چگونگی ترکیب این عوامل کمکی به شما نخواهد کرد. بنابراین درست آن است که فکر کنید در این لحظه چه باید بکنید و چرا در همان برخورد نخست شیفته این فرد شده اید.

نقش تجارب کودکی در رابطه معیوب در بزرگسالی

بسیاری از اختلالات شخصیت، در تجارب تلخ دوران کودکی ریشه دارد. مطالعات رابطه شیوه ارتباطی والدین در دوران کودکی با اختلالات شخصیت را نشان داده. هنگامی که کودک بتواند احساسات مختلف خود را نشان دهد و با واکنش مناسب هم روبرو شود یاد می گیرد که به دیگران اعتماد کند و جهان را جای قابل اعتمادی بداند.

اما اگر والدین کودک بد با وی رفتار کنند کودک احساس عدم امنیت و اعتماد می کند. بعدا در بزرگسالی به فردی بدبین، بی احساس، وابسته، پرخاشگر تبدیل خواهد شد. فردی با اختلال شخصیت مرزی را در نظر بگیرید که در کودکی اگر قشقرق راه نمی انداخت نیاز وی به امنیت و محبت تأمین نمی شد. این رفتار در کودکی کارکردی انطباقی داشته؛ اما در بزرگسالی این الگوی رفتاری اثر خود را از دست داده و به جای اینکه نیاز فرد به امنیت و محبت را ارضا کند موجب اغتشاش در رابطه و به هم خوردن رابطه وی می شود.

شاید مهمترین تجربه ای که فرد را به سمت اختلال شخصیت می کشاند طرد در مقابل پذیرش ازسوی والدین است. در مقابل این احساس کودک راهکارهایی بر می گزیند که جز شخصیت وی شده و در روابط ایمن که خطری نیز وی را تهدید نمی کند برای مراقبت از خود از آن ها استفاده کرده  و موجب اختلال در رابطه شده.

ممکن است با مطالعه این مطالب متوجه شوید که خودتان مبتلا به اختلال شخصیت هستید. ما به شما توصیه می کنیم که سهم خود را در مشکلات رابطه ای بپذیرید و از یک متخصص کمک بگیرید. همچنین از محبوب خود بخواهید که درک بیشتری نسبت به شرایط شما داشته باشد.

مسیر آتی در بررسی عشق ویرانگر

در مطلب بعدی به این مسئله خواهیم پرداخت که چرا ما جذب افراد دچار اختلال شخصیت می شویم و عشق . ممکن است با خود فکر کنید که فرد دارای اختلال شخصیت است که رابطه را خراب می کند. این جمله هم درست است و هم غلط. معمولا عللی در ما نیز وجود دارد که جذب چنین افرادی می شویم. در مطلب بعدی ضمن معرفی آن ها، به شناختی از خود می رسید و متوجه خواهید شد که چگونه جذب چنین افرادی شده اید و همواره الگوی روابط پرتلاطم خود را تکرار می کنید.

. ما قصد داریم در متونی که در ادامه در دسته عشق ویرانگر منتشر می کنیم به بحث و بررسی انواع مختلف اختلال شخصیت بپردازیم تا مخاطبین ضمن آگاهی و شناخت اختلالات شخصیت بتوانند از خود مراقبت کنند تا از عشق دیوانه به سمت عشق سالم و اصیل پیش روند.

همچنین در ارتباط با علت جذابیت افراد دچار اختلال شخصیت صحبت خواهیم کرد. شما از طریق آشنایی با انواع اختلالات شخصیت قادر خواهید بود در مقابل جذابیت اولیه این افراد مقاومت کنید. همچنین راهکارهایی ارائه خواهیم کرد تا ضمن شناسایی افراد دچار اختلال شخصیت از ایجاد رابطه عاطفی با این افراد اجتناب کنید.

خروج از نسخه موبایل