پرسونالوژی

محبوب شکاک: چرا عشق دیوانه من دائم احساس خطر می کند؟

محبوب شکاک

در نوشته های قبلی مطالبی پیرامون چگونگی رابطه با محبوب دچار اختلال شخصیت و علل جذب به سوی این افراد ارائه دادیم. در این مطلب به طور خاص به بررسی چگونگی رابطه عاطفی با محبوب شکاک می پردازیم.

همه ما معتقدیم در زندگی امروزی حدی از احتیاط ضروری است. همه انسان ها برای اینکه بتوانند از خود در روابط عاطفی محافظت کنند باید مراقب باشند و از خود دفاع کنند؛ اما اگر محبوب من همواره به من و محیط اطرافش شک دارد و نگران سرنخ و حمله از سوی دیگران است، محبوبی شکاک است. احتیاط و نگرانی های چنین افرادی بسیار فراتر و آزاردهنده تر از رفتارهای یک فرد معمولی است که می خواهد با احتیاط رفتار کند.

نشانه های محبوب شکاک

اگر هر کدام از عبارات بالا برای شما آشنا است احتمالا محبوب شما دچار اختلال شخصیت است که در اصطلاح به این افراد پارانوئید گفته می شود.

در ذهن محبوب شکاک من چه می گذرد؟

یک فرد پارانوئید در تمام مدت در هراس و عدم اعتماد به دیگران به سر می برد. از آنجایی که اعتماد فرد پارانوئید به دیگران، در نقطه ای از رشد زائل شده است، حال بی وقفه در فکر این است که چگونه در مقابل حملات احتمالی از خود دفاع کند. وی معتقد است که نمی توان به دیگران واقعا اعتماد کرد و همه افراد موذی و مغرض هستند و نسبت به او نیت بدی دارند. شعار وی در زندگی این است (به کسی اعتماد نداشته باش). این افراد معتقدند حتی اگر هیچ دلیل واضحی هم وجود نداشته باشد، باز هم دیگران قصد آزار وی را دارند و جهان جای خطرناکی است. از نگاه یک فرد پارانوئید همه افراد از جمله خود شما که با وی در رابطه عاطفی هستید، در معرض اتهام به سوء نیت هستید. محبوب شکاک شما فقط در یک جزیره غیر مسکونی احساس امنیت می کند.

محبوب شکاک حتی شوخی های سالم و عادی دیگران را نیز تمسخر، تهدید و تحقیر برداشت می کند. و در مقابل هر گونه انتقادی واکنش های شدیدی نشان می دهند. این افراد در روابط خود خشک، رسمی، بی احساس، فاقد حس شوخ طبعی، عصبی، غیر قابل انعطاف، پرخاشگر، متهم کننده، سرزنشگر و کنترل گر هستند. این گونه افراد اگر از کسی دلخور شوند به مرور زمان نه تنها فراموش نمی کنند بلکه آزرده تر می شوند تا جایی که شما متوجه تناسب خشم وی و اتفاقی که مدت ها قبل افتاده نمی شوید.

رابطه عاطفی با فرد شکاک چگونه است؟

محبوب شکاک دنیا را سیاه یا سفید می بیند. یعنی یا افراد علیه من هستند یا در خدمت من هستند. بنابراین شما که شریک عاطفی او هستید یا همواره باید وفاداری خود را به او ثابت کنید یا متهم به خیانت می شوید. برای هرکسی دوست داشتن کسی که همواره در حال تهدید و پرونده سازی علیه وی است دشوار است. در رابطه عاطفی با محبوب شکاک آنچه طرف مقابل را آزار می دهد این است که همواره خود را محق و غیرقابل سرزنش می داند و مدام دیگران را مسئول عشق دیوانه ای که دارند، می داند. چنین فردی همواره شواهدعینی علیه باورهای خود را نادیده می گیرد، تا به خود ثابت کند دنیا امن نیست.

به عنوان مثال هنگامی که محبوب خود را به خیانت متهم می کند، ابتدا شواهد محکم دال بر وفاداری را نادیده می گیرد و به شواهد قابل چشم پوشی (چرا ربع ساعت دیر اومدی خونه؟) استناد می کند. متأسفانه چون نظام فکری وی مبتنی بر افکار و نتیجه گیری های غیر منطقی است، هیچگونه بحث و دلیلی برای وی متقاعدکننده نیست.

گاهی در رابطه با محبوب شکاک ما هم دچار سوء تفاهم می شویم

گاهی ممکن است رفتارهای محبوب پارانوئید خصوصا در ابتدای رابطه شما را به اشتباه بیاندازد. ممکن است کنجکاوی ها و کنترلگری های محبوب شکاک خود را به پای عشق شدید وی بگذارید. باید مراقب باشید و خود را گول نزنید. رفتار وی ریشه در افکار پارانوئیدی و ترس وی از خیانت شما دارد. در نهایت باید گفت که عشاق پارانوئید می توانند، در میانه دو جنگ برای مدت کوتاهی رفتارهای منطقی داشته باشند و به همین جهت شما در چنین زمانی امیدوار به بهبود رابطه می شوید. باید در نظر داشته باشید که این تغییر حالات موقتی است و قطعا فرد پارانوئید مجددا الگو رفتارهای قبلی خود را تکرار می کند.

محبوب شکاک دائما در پی جست وجوی سرنخ است

چرا من جذب افراد پارانوئید می شوم؟

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که دائما عاشق محبوب شکاک می شوید، این سوال را از خودتان بپرسید چرا من باید جذب رابطه ای شوم که مدام باید با احتیاط رفتار کنم؟ چرا من نیاز دارم به مراقبت از فردی بپردازم که غیر قابل پیش بینی و فحاش است؟ آیا در کودکی من آموخته ام نقش یک پرستار را بازی کنم؟ آیا یکی از والدین من فحاش، الکلی، منزوی یا بی ثبات بوده است؟ اگر پاسخ شما به این پرسش ها مثبت است احتمالا به دلایل زیر جذب این افراد می شوید:

برای محبوب من چه اتفاقی افتاده که شکاک شده؟

در مطالب قبلی بیان کردیم که عمدتا مشکل ارتباطی بیماران اختلال شخصیت به دوران کودکی آن ها بر می گردد. فرد پارانوئید غالبا در کودکی فردی تنها، حساس و با روحیه ای عجیب و غریب دیده می شود. در کودکی روابط محدودی داشته و احتمالا مورد طرد و تمسخر قرار می گرفته. همچنین حداقل یکی از والدین وی بی عاطفه، سخت گیر و تحقیر کننده بوده است. در نتیجه در همان کودکی که باید دلبستگی و امنیت در وی شکل می گرفته، محیط به وی القا کرده که مرتکب خطا شده و سزاوار مجازات اند.

پس چنین فردی در بزرگسالی هم منتظر حمله و سوء استفاده دیگران است. همزمان این پیام را هم به محیط ارسال می کند که فردی خاص، عالی و تنها هست. همچنین ممکن است والدین فرد پارانوئید به شدت کمال گرا بوده و تحمل هیچ اشتباهی را نداشته اند و با کمترین خطا وی را تنبیه می کردند.این افراد احساس می کنند چون عالی هستند دیگران چشم دیدنشان را ندارند و مورد تمسخر قرار می گیرند. این مسئله تناقض آشکار و عمیقی است که افراد پارانوئید احساس می کنند.

در نهایت رابطه با محبوب شکاک به کجا می رسد؟

به مرور زمان رفتارهای محبوب شکاک غیرقابل تحمل شده و از سوی دیگران طرد می شود و این طرد شدن باعث می شود وی بیشتر نسبت به دشمنی دیگران اطمینان یابد. در واقع فرد وارد یک حلقه معیوب شده. یعنی ابتدا به دیگران به چشم دشمنی می نگرد و با آن ها درگیر شده، سپس اطرافیان وی را طرد کرده و فرد شکاک این طرد شدگی را تأییدی بر افکار پارانوئیدی خود می داند.

در مطلب بعدی راهکارها و روش های درمانی که در برخورد با محبوب شکاک می تواند مورد استفاده قرار بگیرد، ارائه می شود.

خروج از نسخه موبایل