پرسونالوژی

تیپ شخصیتی ENFP: ایده آل گرای قهرمان

enfp

ENFP یکی از تیپ های ۱۶ گانه شخصیت در آزمون شخصیت مایرز بریگز یا MBTI است. ویژگی های این تیپ شخصیتی در این نوشته مورد بحث قرار گرفته است.

پرحرارت

قهرمانان هیجانات متنوع و بسیاری دارند، و شور خاصی نسبت به تازگی و بدیع بودن دارند. ENFP ها برایشان مهم است سفری را شروع کنند که حس تازه بودن، نو، اصیل و منحصر به فرد بودن داشته باشد. هر چیزی کمتر از این برایشان حس کهنگی دارد و نمی توانند نسبت به آن اشتیاق داشته باشند. احساساتشان قدرتمند است. بنابراین به دنبال این هستند که به دیگران الهام و انگیزه دهند که مانند خودشان احساس کنند. قهرمانان الهام بخش دیگران هستند چون که قبلاً کسی الهام بخش خودشان بوده است. شور آن ها زمانی در ظاهرشان نمایان می شود که درون شان نیز سرشار از شور و شوق باشد.

کاوش گری

ENFP ها ذاتی کاوش گر دارند. همیشه در حال جستجوی یافتن ایده یا فرصتی امیدوار کننده هستند. با این اعتقاد که دنیا به هم متصل است، مردم با هم مرتبطند و ایده ها به هم وابسته هستند، به دنبال الگوها و رابطه ها می گردند. کاوش ادامه دار باعث می شود حضورشان در کنارتان هیجان انگیز شود. زمانی که پروژه ها و مردم یکنواخت می شوند، قهرمانان احتمالاً علاقه خود را از دست می دهند. زیرا “چیزی که ممکن است باشد” همیشه جذاب تر از “چیزی که هست”، می باشد.

شبکه ای

کار با افراد برای قهرمانان حیاتی است. ENFP ها در گردآوری افراد فوق العاده هستند و در راه اندازی ملاقات ها و کنفرانس ها خوب عمل می کنند. با مردم خوب کار می کنند و از قدرت های بین فردی شان نهایت استفاده را می برند. معمولاً دامنه وسیعی از ارتباطات شخصی دارند و انرژی خود را برای حفظ روابط حرفه ای و شخصی به کار می برند. قهرمانان ترجیح می دهند رویکردی عام و همکاری کننده نسبت به روابط داشته باشند، به صورتی که نظرات همه شنیده شود و احترام متقابل حاکم باشد.

مشتاق

ENFP ها از صحبت با افراد خسته نمی شوند. اشتیاقشان نامحدود بوده و اغلب مسری است که آن ها را از بانشاط ترین افراد می سازد. سرزندگی این افراد از درون شان جاری می شود و ابرازگری هیجانی متوقف نشدنی شان وادارشان می کند که قهرمانان نهضت ها باشند. اشتیاق شان توسط دیگران به عنوان حالتی اصیل برداشت می شود.  برای قهرمانان، “کاری که انجام می دهند” فقط یک فعالیت صرف نیست، بلکه ادامه “چیزی که هستند”، می باشد؛ در واقع به هویت شان متصل است.

اصیل

ENFP ها برای نوعی اصالت شخصی خودانگیخته تلاش می کنند. این قصد که همیشه خود واقعی شان باشند، معمولاً هم به صورت کلامی و هم غیرکلامی به دیگران منتقل می شود، و دیگران آن را جذاب می بینند. زمانی که بااصالت خود را ابراز می کنند و با دیگران ارتباط برقرا می کنند، بیشترین حالت سرزندگی را دارند. زمانی که قهرمانان احساس می کنند که ارتباط شخصی برقرار نشده است، حس می کنند تلاش هایشان صمیمیت ندارد. آن ها مشتاق اصالت نه تنها در خودشان بلکه در دیگران نیز هستند.

التقاطی

قهرمانان به دنبال یافتن راه های جدیدی برای الهام بخشی می گردند. علایق خیلی زیادی دارند. عناصر مختلفی را از جاهای بی ربط دور هم جمع می کنند و با یکپارچه کردنشان کنار هم، چیز جدیدی خلق می کنند. ENFP ها خلاف عرف رفتار می کنند و ذاتی ناهمنوا دارند. این خلاقیت به آن ها این قدرت را می دهد که در داشتن دیدگاهی جایگزین، خیلی خوب عمل کنند. قهرمانان، رؤیاپرداز و دارای تخیل بالایی هستند. این امر موجب می شود در راه های گوناگونی قدم بگذارند که در نهایت به راه هایی که برایشان معنادار است، ختم می شود.

مشاغلی که ENFP ها ترجیح می دهند

روانشناس، مشاور، معلم، سیاستگذار، دیپلمات، کاراگاه

نقاط قوت و ضعف در شخصیت ENFP

نقاط قوت

ENFP ها افرادی خوش بین و خلاق هستند. اشتیاق زیادی برای کارهای جدید و بزرگ دارند. احساسات نهفته در پیام های ارتباطی را به خوبی درک می کنند و به خواسته های دیگران اهمیت زیادی می دهند. بنابراین افرادی اجتماعی هستند. همچنین آن ها خود را درگیر برنامه ریزی های خشک و آزاردهنده نمی کنند.

نقاط ضعف

تمرکزبر روی کارها و اتمام آن ها برایشان دشوار است. در برنامه ریزی مشکل دارند. گاهی درگیری افراطی با مسائل خود یا دیگران دارند که باعث می شود هدف گروه را فراموش کنند. در برابر انتقادات، حساس و زودرنج هستند. همچنین بیشتر درگیر خیال پردازی هستند و کمتر به واقعیت ها توجه می کنند.

خروج از نسخه موبایل