پرسونالوژی

تیپ شخصیتی ENTJ: فرمانده منطقی

entj

ENTJ یکی از تیپ های ۱۶گانه شخصیتی در آزمون شخصیت مایرز بریگز یا MBTI است. ویژگی های این تیپ شخصیتی در نوشته حاضر، مورد بحث قرار گرفته است.

حاکم

فرماندهان برای رهبری کردن به دنیا آمده اند، همیشه فعال بوده و رهبری گروه ها و موقعیت ها را به عهده می گیرند تا برای نتایج موفقیت آمیز تلاش کنند. نمی توانند منتظر بنشینند تا اتفاقی رخ دهد. از همان کودکی به عنوان افرادی شناخته می شوند که برای رهبری دیگران شناخته شده اند. در کودکی چه در زمین بازی و چه در مسابقات، رهبری گروه ها را به دست می گیرند. ENTJ ها قاطع و رک و راست، فرماندهی کامل را بر عهده گرفته و از تمام منابع در دسترس برای رسیدن به هدفشان استفاده می کنند.

متهور

ENTJ ها توانایی ذاتی در به صف کردن نیروها در آمادگی برای راه اندازی کسب و کارهای عمده و در دست گرفتن ابتکار عمل دارند. زمانی که هدفشان مشخص شود، به آن متعهد شده و با سرعت هرچه تمام تر به سمت آن می روند. این رهبران می خواهند که سریعاً وارد عمل شده و تحمل تأخیر را ندارند. با تکاپوی زیاد به دنبال فرصت ها بوده و روی آن ها سرمایه گذاری می کنند. این کار را از طریق فشار وارد کردن بر هر کسی که می تواند فرصت ها را فراهم کند انجام می دهند. فرماندهان همیشه رو به جلو حرکت می کنند تا کسب و کار خود را بسازند.

استراتژیک

فرماندهان از موهبت هوش استراتژیک برخوردار هستند و دید خود را روی بدست آوردن اهداف بزرگ جهانی تنظیم می کنند. در هماهنگ کردن نیروی کار و منابع به منظور رسیدن به اهداف تعریف شده، استعداد زیادی دارند. برای این که هر عمل، مرتبط با هدف بوده و نتایج پایداری داشته باشد، تعمق و تمرکز زیادی می کنند. دیدگاهی در سطح کلان دارند، در همه حال تصویری بزرگ در ذهن دارند. ENTJ ها مصمم هستند تا تمام تلاش های انجام شده، در جهت استراتژی تنظیم شود تا بتوانند به هدفشان برسند.

ارتباط گیرنده

فرماندهان در تبدیل ایده های بزرگ و انتزاعی به دستورالعمل های منسجم، استعداد دارند. همین توانایی روشن سازی مفاهیم پیچیده است که باعث می شود دیگران با آن ها همراه شوند. ENTJ ها در ارتباطاتشان صادق بوده، همیشه به دنبال روشن سازی دیدگاه خود و دستورالعمل هایی که از دیگران می خواهند از آن ها پیروی کنند، می باشند. می توانند کاملاً صریح باشند و منظور خود را واضح می رسانند و مطمئن حرف می زنند. به دنبال راه های خلاقانه ای هستند تا ایده های خود را از طریق کانال های ارتباطی مختلف به دیگران منتقل کنند تا به دامنه زیادی از افراد دسترسی داشته باشند.

مؤثر

ENTJ ها در هر کجا که باشند، میلی ذاتی به برقراری نظم و کارآمدی دارند. هر عملیاتی که برای رسیدن به هدف نیاز باشد، انجام می شود و تمام عملیات های غیرضروری از برنامه حذف می شود. هیچ فرآیند یا قانونی، مقدس انگاشته نمی شود. اعمال غیرمؤثری که با هدف همخوانی ندارند، به راحتی کنار گذاشته می شوند. وضع فعلی را زیر سؤال می برند. آن ها معتقدند که می شود بیشتر یاد گرفت و به منظور کارآمدی، باید تغییراتی صورت پذیرد.

ایده پرداز

ENTJ ها می توانند با اعتماد به نفس حرکت کنند زیرا رؤیا برایشان بسیار واضح بوده و باید بدست آید. رؤیا به عنوان انرژی عمل می کند که برای خلق فعالیت از آن استفاده می کنند. تمام تلاش خود را می کنند تا چشم انداز فکری شان متقاعد کننده به نظر بیاید و بتواند افراد را به حرکت وادارد. چشم انداز را خوب مشخص می کنند تا قابل اجرا و کامل باشد. متوجه هستند که چشم اندازهای بزرگ، افراد بزرگ را مانند آهن ربا جذب می کند. فرماندهان تمام تلاش خود را می کنند تا رؤیایشان کاملاً به ثمر بنشیند.

مشاغلی که ENTJ ها ترجیح می دهند

مدیریت،  حقوقدان،  قاضی

نقاط قوت و ضعف در شخصیت ENTJ

نقاط قوت

ENTJ ها افرادی باکفایت هستند و ناکارآمدی را تلف کننده انرژی و زمان درمورد اهداف آینده می دانند. باانرژی، کاریزماتیک و جذاب هستند و دیگران با دیدن آن ها به شوق می آیند. این افراد به خودشان، عقایدشان و تواناییشان به عنوان رهبر ایمان دارند. اراده ای قوی دارند و تسلیم مشکلات نمی شوند. آن ها استراتژیک هستند و مشکلاتشان را از زاویه های مختلف می نگرند و سعی می کنند بر موانع غلبه کنند.

نقاط ضعف

اعتماد به خود در ENTJ ها باعث می شود کله شق و لجوج به نظر برسند چرا که سعی می کنند در هربحثی پیروز شوند. صبر کمی دارند و می خواهند زود به نتیجه برسند. تنظیم هیجان ضعیفی دارند. همچنین ممکن است احساسات دیگران را جریحه دار کنند و از نظر عاطفی به شریک عاطفی یا دوستشان آسیب بزنند. گاهی این موضوع در بعضی از آن ها به صورت سردی و سنگدلی جلوه می کند.

خروج از نسخه موبایل