پرسونالوژی

تیپ شخصیتی INTP: معمار منطقی

intp

INTP یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی در آزمون شخصیت مایرزبریگز یا MBTI می باشد. درمورد ویژگی های این تیپ شخصیتی در این نوشته بحث شده است.

خودمختاری

معمارها از این موضوع لذت می برند که هم بر دیگران تأثیر بگذارند تا مستقل شوند و هم خودشان تفکر مستقل و آزاد داشته باشند. بینش های مهمی برای افراد فراهم می کنند تا مطمئن شوند که تصویر بزرگ تر ارائه و درک شده است. مسئولیت زندگی خود را بر عهده می گیرند و مسیرشان را خودشان انتخاب می کنند. INTP ها تمایل دارند تا از دستور دادن به دیگران برای انجام کارها خودداری کرده و در عوض به نتایج اهمیت می دهند. همان گونه که معمارها خودمختاری را تقویت می کنند، دوست دارند دیگران نیز به آن ها خودمختاری بدهند. ترجیح می دهند در آرامش، اغلب به تنهایی و بدون مزاحمت کار کنند.

ادراکی

INTP ها در معماری اطلاعات -یعنی نظم دادن به اطلاعات- و علم روابط فضایی -یعنی سازمان دادن، ساختار دادن، ساختن و پیکربندی- استعداد دارند. از سنین کم به روابط فضایی بین سیستم ها علاقه دارند. این مفهوم گرایان نظری، احتمالاً خود را استادان ساختن می دانند که در تلاش نامتناهی برای ایجاد یک سازمان با استفاده از مواد خام طبیعت، باید خود را به رقابت با طبیعت و جامعه وادارند.

پرسش گر

جستجو برای پرده برداشتن از ساختارهای پایه ای گیتی، نیروی محرکه معماران است. INTP ها به طور سیری ناپذیری کنجکاو بوده و اهمیت کمی برای درک شدن و پذیرفته شدن ایده هایشان توسط دیگران قائل هستند. بیشتر نگران بدست آوردن اطلاعات مفید برای تحلیل هستند تا کسب نتایج مفید برای دیگران. معماران به هر شیوه و سطحی که بتوانند، آموزش کسب می کنند. آزادی برای جستجو و پرسش عقلانی، شیوه زندگی شان است. به خاطر وسعت و عمق دانش شان، می توانند برای پیروی یک فرد کنجکاو، جذاب و هیجان انگیز باشند.

منطقی

INTP ها در فکر و زبان، بیشترین دقت را دارند. اغلب اوقات، بسیار خوب آموخته و مطالعه کرده اند و گرایش دارند فوراً ناهمسانی ها در صحبت ها و نوشته ها را ببینند. تنها جملات منسجم و پرمایه بر آن ها اثر می گذارد. بنابراین صلاحیت بدست آمده توسط مقام شغلی یا شهرت آن ها را تحت تأثیر قرار نمی دهد. معماران با استفاده از منطق و دلیل، بر دیگران اثر می گذارند. انتظار دارند آن چه برای آن ها واضح است، برای همه واضح باشد.

شیفته

معماران معمولاً غرق در دنیای کتاب ها می شوند و فقط هنگام ارضای نیازهای جسمانی از لاک خود بیرون می آیند. اگر INTP ها را به حال خود رها کنند، ترجیح می دهند در دنیای ذهن که محدودیتی ندارد سیر کنند. زیاد به فعالیت اجتماعی علاقه ای ندارند و ترجیح می دهند زمان بندی برای چنین تعاملاتی را به دیگران واگذار کنند. وقتی در کنار دیگر افراد هستند، به جای این که حواسشان کاملاً جمع باشد، مشغول تحلیل و درک کلمات و رفتارها می شوند.

پیچیده

INTP ها برای هوش ارزش قائل بوده و به نظر می آید دائم در حال جستجوی اصول فنی و قانون های طبیعی حاکم بر ساختار جهان هستند. ممکن است دیگران سخت آن ها را درک کنند زیرا افکار پیچیده ای دارند. شیفته تحلیل کردن هستند و دید متفاوتشان نسبت به واقعیت، به آن ها اجازه می دهد تا سطوح پیچیده، مختلف و چندبعدی مشکلات را در ظاهر تک بعدی آن ها ببینند. دیدگاه گسترده آن ها که بسیار نادر است، عامل تفاوتشان با دیگران است.

مشاغلی که INTP ها ترجیح می دهند

دانشمند علوم پایه مانند فیزیک، استاد ریاضی محض، تحلیلگر سیستم،  کار در دادگاه، پزشکی قانونی، آزمایشگاه

نقاط قوت و ضعف در شخصیت INTP

نقاط قوت

INTP ها خلاقیت و ابتکار چشمگیری دارند. به گونه ای که عوامل نامرتبط را طوری به هم ربط می دهند که هیچ تیپ شخصیتی دیگر نمی تواند. آن ها در پذیرش تجارب جدید، انعطاف پذیرند و ادعا نمی کنند که همه چیز را می دانند. صادق و رو راست هستند و صداقت را مهم ترین چیز در زندگی خود می دانند.

نقاط ضعف

در محیط های اجتماعی نسبتا خجالتی هستند. همدلی ضعیفشان با دیگران ممکن است باعث رنجش آن ها شود. از طرفی ممکن است متکبر و فخرفروش به نظر برسند. وقتی درگیر فعالیت جدید مورد علاقه شان می شوند سلامتی و خواب و خوراکشان را نادیده می گیرند که ممکن است برای وضعیت جسمی آن ها مضر باشد.

خروج از نسخه موبایل