پرسونالوژی

تیپ شخصیتی ISFJ: نگهبان محافظ

isfj

ISFJ یکی از تیپ های ۱۶ گانه شخصیتی در آزمون تیپ شناسی مایرز بریگز یا MBTI است که در این مبحث راجع به ویژگی های این تیپ شخصیتی، بحث شده است.

فداکار

محافظان از مراقبت کردن دیگران، احساس رضایت بسیار زیادی می کنند و آسودگی خود را با عطوفت و مهربانی، وقف می کنند. گرچه ISFJ ها کمی خوددار و ساکت به نظر می رسند، اما ذاتی دوستانه و خوش قلب دارند. از کمک کردن به افراد مظلوم لذت می برند و می توانند از پس ناتوانی و نیازمندی دیگران بر بیایند. محافظان فداکار و وفادار به مافوقان خود هستند. با نشان دادن الگویی از فروتنی، خدمت و وفاداری، بر اطرافیان خود اثر می گذارند.

از خودگذشته

ISFJ ها به شدت کوشا بوده و بی وقفه کار می کنند، همچنین خود را فداکارانه وقف مؤسسه می کنند. خدمت خود را در قالب محافظت دیگران از مخاطرات و دام های زندگی، ارائه می کنند. در واقع به دنبال امنیت افرادی هستند که به آن ها اهمیت می دهند. بزرگ ترین همکاری آن ها از نادیده گرفتن خودشان نشأت می گیرد؛ درحالی که وظایف مراقبت کنندگی شان را بی تلکف و باافتادگی انجام می دهند. محافظان کسانی هستند که کمترین خودخدمتی را دارند و زمانی که در حال انجام کاری هستند، هر کای در توانشان باشد انجام می دهند.

مراقب

پس اندازکردن، این که چیزی را بتوان برای آینده ای غیرقابل پیش بینی کنار گذاشت و آمادگی برای مواقع ضروری از مهم ترین فعالیت های ISFJ هاست. صرفه جویی برایشان یک فضیلت است، زیرا ارزش چیزها را می دانند و از ولخرجی و بداستفاده کردن منابع نفرت دارند. خود را وقف خانواده می کنند و انتظار دارند جایی که در آن زندگی می کنند، تمیز و مرتب نگه داشته شود. محافظان به دنبال این هستند که ارزش دارایی هایشان را حفظ کنند و هر کاری که امکان داشته باشد، انجام می دهند تا دارایی های کوچک و بزرگ شان را تا هر زمانی که بتوانند، حفظ کنند.

نکته بین

نکته بینی و توجه به جزئیات، ویژگی محافظان است. تصویرشان از خود را بر اساس قابل اتکا بودن، سودمند بودن و قابل احترام بودن بنا می نهند. به همین خاطر در کارشان بسیار دقت می کنند. به خاطر حس فوق العاده امنیت و مسئولیت پذیری و به خاطر استعداد غیرمعمول ISFJ ها در اجرای کارهای روتین به شیوه ای دقیق، در نقش هایی که اجازه می دهد استعداد منطقی شان ظهور یابد، خوب عمل می کنند. محافظان یک حس خلوص و جدی بودن در هدف دارند که باعث می شود بر تکمیل کار تمرکز داشته باشند.

قابل احترام

ISFJ ها، سنت های فرهنگی، شرکتی و خانوادگی را ارج می نهند. حس غرور و احترام نسبت به تاریخ دارند؛ یک حس پیوستگی نسبت به اتفاقات و روابط گذشته. آگاهی زیادی از موقعیت های داده شده توسط تولد، مقام ها، رتبه ها و اعتبارنامه ها دارند. معتقدند که سلسله مراتب سنتی اجتماعی، امنیت می آورد و برای حفظ رسوم و عرف تلاش می کنند. محافظان انتظار دارند دیگران به این رسوم احترام بگذارند و همیشه کار درست را در زمان مناسب به خاطر دلیل مناسب، انجام دهند.

تثبیت کننده

ISFJ ها معمولاً پشت پرده فعالیت می کنند تا یک ثبات ایجاد کنند. آن ها با پشتکار به دنبال تکمیل وظایف خود می روند. این افراد تثبیت کننده، بسیار قابل اتکا هستند و به ندرت با رضایت خاطر، دیگران را به سمت مسیرهای نامطمئن هدایت می کنند. برای محافظان، مقررات خوب و تضمین شده هستند. و به ندرت تأثیر عمل کردن بر اساس مقررات را زیر سؤال می برند. انتظار دارند که همه با مقررات وضع شده، همنوا شوند. آن ها یک حس مسئولیت پذیری دارند تا اطمینان حاصل کنند که دیگران نه تنها استانداردها را رعایت می کنند، بلکه به آن ها افتخار نیز می کنند.

مشاغلی که ISFJ ها ترجیح می دهند

پرستار، معلم مدارس ابتدایی، مددکار اجتماعی

نقاط قوت و ضعف در شخصیت ISFJ

نقاط قوت

ISFJ ها افرادی حامی هستند و دانش، تجارب، وقت و انرژی خود را در اختیار افرادی قرار می دهند که به آن نیاز دارند به خصوص خانواده و دوستان. بیشتر اهل همدلی هستند تا قضاوت. قابل اعتماد، وفادار، صبور و باپشتکار هستند. احساسات دیگران را در موقعیت ها در نظر می گیرند و حتی کارهای روتین را به راحتی می پذیرند چرا که می تواند باعث حفظ خانواده، دوستان یا افراد دیگری شود که به آن احتیاج دارند.

نقاط ضعف

ISFJ ها افرادی خجالتی، حساس و تودار هستند و احساسات خود را سرکوب می کنند. عدم بروز هیجاناتشان باعث می شود که دچار استرس و ناکامی شوند. آن ها تغییر را دوست ندارند حتی اگر نیاز باشد. همچنین با اینکه خیلی نوع دوست هستند و درخواست دیگران برای کمک را قبول می کنند اما درموقع نیاز خودشان از کسی کمک نمی خواهند.

خروج از نسخه موبایل