پرسونالوژی

تیپ شخصیتی ISFP: پیشه ور سازنده

isfp

ISFP یکی از تیپ های ۱۶ گانه شخصیت در آزمون شخصیت مایرز بریگز یا MBTI است. در این نوشته درمورد ویژگی های این تیپ شخصیتی، بحث شده است.

حسی

ISFP ها با انواع حس ها هماهنگ هستند که به آن ها توانایی فوق العاده ای در کار کردن با کوچک ترین تغییرات رنگ، لحن، رایحه و طعم می دهد. استعدادی عجیب در این موضوع دارند که تمام کارهای هنرمندانه را تشخیص دهند که چه چیزی مناسب کار است و چه چیزی نیست. زمانی که افرادی با استعداد به عنوان نقاش، مجسمه ساز، رقاص، فیلم ساز، ترانه سرا، نمایشنامه نویس، شاعر، رمان نویس، آشپز، طراح دکوراسیون یا طراح مد در جامعه ظهور پیدا می کنند، به احتمال زیاد در تیپ سازنده قرار دارند.

دلپذیر

سازنده ها همیشه با وقار و جذابیت حرکت می کنند. ISFP ها هنرشان را به گونه ای خلق می کنند که نشان دهنده زیبایی و ظرافت باشد. می توان گفت که حرکاتشان شاعرانه است. این افراد بدون سروصدا،اثر خود را از طریق اعمالشان می گذارند. به گونه ای خونسرد و آرام به نظر می رسند که زیبایی و پیچیدگی از آن استنباط می شود. سازندگان مفتخرند که با وقار، مرحمت و اصالت با دیگران برخورد می کنند.

مجذوب

سازندگان به قدری غرق در هنر خود می شوند که انگار تجلی هنرشان، در امتداد شخصیتشان است. معمولاً وقتی درگیر ساخت کار هنری می شوند، خود را در محاصره کار می بینند و به راحتی درگیر کار می شوند. برای ISFP ها خلق اثر هنری، مقدمه ای برای کار دیگر یا با هدف اجرای نمایشی استادانه نیست. بلکه یک ارتباط حسی قوی با خود هنر است. کارهای فردی خارق العاده ای که برخی سازندگان تهیه می کنند، به خاطر همین توانایی غرق شدن در کار است.

خودانگیخته

ISFP ها با تکانه های خودانگیخته، هنر خود را انجام می دهند. وقتی این افراد تکانه ای را حس می کنند، نمی توانند در مقابل وسوسه اش مقاومت کنند و همان لحظه دست به کار می شوند. زمانی بهترین عملکرد را دارند که انعطاف پذیری، آزادی و فضایی برای خلاق بودن داشته باشند. چسبیدن به کارهای روتین و قوانین سفت و سخت، آن ها را خفه و خاموش می کند. آن ها ترجیح می دهند در لحظه زندگی کنند و بگذارند همان لحظه هر اتفاقی که می خواهد بیفتد. شدیداً در اینجا و اکنون زندگی می کنند و برنامه ریزی و آمادگی بسیار کمی برای بعد دارند.

درونی

سازندگان در دنیای درونی خودشان سیر می کنند، جایی که مجموعه ای از جنب و جوش های پرطراوت، از واقعیت وجودی شان محافظت می کند. این افراد حساس و کم حرف بوده و معمولاً به سختی از ظاهرشان اطلاعاتی به دست می آید. این موضوع باعث می شود که کمتر از همه افراد دیگر درک و فهمیده شوند. شاید چنین عدم درکی از آن جا می آید که ISFP ها تمایل دارند خودشان را با اعمالشان معرفی کنند و نه به صورت کلامی. زمانی که ذوق هنری شان به ثمر نشست، ممکن است مشهور شوند اما طبیعت و ذاتشان همچنان بسیار گنگ و مبهم است.

مهربان

سازندگان را می توان مهربان ترین افراد نامید. مهربانی شان در شدیدترین حالات نیز بی قید و شرط است. برخوردشان با زیر دستان ملایم و حالتی دوستانه دارد. این رهبران دلرحم، خصوصاً به درد و رنج کشیدن دیگران حساس بوده و حالتی همدلانه نسبت به فرد رنج کشیده دارند. در حالی که ISFP ها از آزادی شخصی لذت می برند و زمانی که فرصت فراهم شود به گشت و گذار می پردازند، به نظر می آید که برای صمیمیت و وفاداری به گروهی کوچک از افراد نیز ارزش قائل باشند.

مشاغلی که ISFP ها ترجیح می دهند

هنرمند، موسیقیدان، طراح وب، عکاس

نقاط قوت و ضعف در شخصیت ISFP

نقاط قوت

ISFP ها افرادی گرم، آرام و احساساتی هستند. بنابراین جذاب و محبوبند. به احساسات دیگران توجه می کنند و سعی می کنند به آن ها کمک کنند. در ایده های هنری، خلاق و نسبت به کشف مسائل هنری، کنجکاو هستند. آن ها به وسیله عینی کردن مسائل از راه هنر مثل شعرگفتن، نقاشی یا نوشتن می توانند در قلب مخاطب نفوذ کنند و انگار با قلب انسان ها حرف می زنند.

نقاط ضعف 

آزادی بیان ISFP ها باعث می شود در روبرویی با سنت ها و قوانین سفت و سخت، احساس کنند که مورد ظلم قرار گرفته اند. تعهدات و برنامه های بلندمدت را دوست ندارند و این می تواند باعث مشکل در روابط عاطفی و مشکلات مالی در آینده گردد. وقتی شرایط از کنترلشان خارج شود به راحتی دچار استرس می شوند. همچنین خیلی اهل رقابت هستند و از باختن خیلی ناراحت می شوند.

خروج از نسخه موبایل