پرسونالوژی

تیپ شخصیتی ISTP: پیشه ور چیره دست

istp

ISTP یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی در آزمون مایرز بریگز یا MBTI است. ویژگی های این تیپ شخصیتی در نوشته حاضر مورد بحث قرار گرفته است.

بی باک

ISTP ها، شخصیتی ذاتا ریسک پذیر دارند و در اعمالشان کاملاً بی باک هستند. انرژی زیادی از خود نشان می دهند که بی توجه نمی ماند. زمانی که بر هدف تمرکز دارند، چشمان نافذی دارند و نگاه شان در درون فرد رخنه می کند. چیره دست ها قاطع بوده، در لحظه، سریع عمل می کنند و به خاطر پیامدهای احتمالی، متوقف نمی شوند. در هر کاری که انجام می دهند، به دنبال ماجراجویی هستند. زمانی که برانگیخته می شوند، شکوفا می شوند، انگار که با آدرنالین و تجربه های اوج، زندگی می کنند.

بی پروا

ISTP ها نسبت به زندگی رویکردی جسورانه و شجاعانه دارند. اجازه نمی دهند نظر دیگران درباره آن ها تعیین کننده رفتار و زندگی شان باشد. آن ها همیشه بااعتماد به نفس و مطمئن هستند، خودشان را نسبت به عموم و هنجارها، استثنا می دانند و احساس می کنند نیازی ندارند با دیگران یا اکثریت گروه، همراهی کنند. آن ها جسارت این کار دارند که بر اساس شم شان، حرکات جسورانه انجام دهند. وقتی دیگران می گویند “این کار امکان پذیر نیست”، این افراد وارد معرکه می شوند و به دنبال انجام کامل کار می روند.

همراهی

ISTP ها به دنبال دشمنی مشترک هستند تا آن را شکست دهند. آن ها انتظار دارند که دیگران از پس خودشان بر بیایند و هر وقت نیاز شد، برخیزند و قدم پیش بگذارند. دوستی با فرد چیره دست، برای افراد بی شهامت، مناسب نیست. آن ها با افراد شرزه و ژیان، رفاقت می کنند. افرادی که معیارهای دوستی را نداشته باشند، بدون عذرخواهی از گروه کنار گذاشته می شوند. برای کسانی که دوست دارند، وقت زیادی می گذارند و حاضر هستند رابطه بلند مدت داشته باشند و برای آن تلاش کنند. والدین خود را همرزمانی می بینند که حاضرند به خاطرشان بمیرند.

هماهنگ

افراد چیره دست ذاتاً با حرکات بدن و حس هایشان هماهنگ هستند. آن ها با چیزهایی که می خواهند دستکاری کنند، ارتباط برقرار می کنند. در حالی که هماهنگی برای بسیاری از افراد، مهارتی است که با یادگیری و تمرین به دست می آید، در افراد ISTP هماهنگی قسمتی از وجودشان است. به صورت خستگی ناپذیر برای ماهر شدن در تکنیک ها و مهارت ها کار می کنند. میل به تسلط و مهارت در آن ها یک اعتیاد است. به صورت بی وقفه در جستجوی کمال هستند. آن ها تا زمانی عقیده ای را حفظ می کنند که درست باشد.

غریزی

افراد با تیپ شخصیتی ISTP از غریزه ابتدایی خود استفاده می کنند تا هر مزیتی که منجر به برتری شان می شود را بدست آورند. بسیار سودگرا بوده، به سرعت متوجه اهمیت چیزها می شوند و از هر وسیله ای که در اختیار دارند برای رسیدن به اهدافشان استفاده می کنند. به حس ششم خود اعتماد می کنند و بر اساس آن عمل می کنند و نیازی به سنجیدن و تفکر درباره آن ندارند. آن ها بسیار ماهر بوده و می توانند در لحظه با موقعیت سازگار شوند. بدون توجه به تأیید دیگران، اعمال خود را انجام می دهند.

آزادی

افراد چیره دست باید برای تنوع دادن به حرکات و اعمالشان در صورت لزوم، آزاد باشند. این گرگ های مستقل و تنهای تندخو نمی توانند خود را به زمان بندی و تعهد محدود کنند؛ بنابراین نمی توان همیشه روی آن ها برای عمل کردن طبق نقشه و برنامه حساب کرد. از آزادی خود برای جستن ماجراجویی استفاده می کنند. برای تحرک و احساس زنده بودن، نیاز به آزادی دارند. جسورانه رو به جلو حرکت می کند بدون این که برای قوانین و مقررات اهمیتی قائل باشند. ISTP ها را نمی توان از کاری باز داشت یا رام کرد.

مشاغلی که ISTP ها ترجیح می دهند

آتش نشان، پیراپزشکی، کاراگاه، خلبان و پلیس

نقاط قوت و ضعف در شخصیت   ISTP

نقاط قوت

ISTP ها خوش بین و باانرژی هستند. به ندرت پریشان می شوند و ترجیح می دهند که پویا و فعال باشند. درمورد کارهای عملی برروی اشیاء، ماشین ها و صنایع خیلی خلاق و چیره دست هستند. درواقع از دست هایشان برای خلق چیزهای جدید استفاده می کنند. خودانگیخته، معقول و انعطاف پذیر هستند. می دانند براساس نیاز و اهمیت چه مسائلی را در اولویت قرار دهند. همچنین در زمان حال زندگی می کنند و نگران آینده نیستند. بنابراین احساس آرامش می کنند.

نقاط ضعف

به دلیل تاکید ISTP ها بر منطق و عقل حتی اگر بخواهند با دیگران همدلی کنند یا از نظر احساسی خود را نسبت به مسائل دیگران، حساس نشان دهند غیرواقعی به نظر می رسد. همچنین آن ها از کارها و تعهدات طولانی خسته می شوند که این موضوع می تواند برای آن ها به یک چالش تبدیل شود. آن ها اغلب کم حرف هستند و مسائلشان را به کسی نمی گویند. بنابراین نمی توان آن ها را به خوبی شناخت. همچنین به دلیل میلشان به فعالیت های جدید ممکن است دست به کارهای خطرناک بزنند.

خروج از نسخه موبایل