پرسونالوژی

ویژگی تیپ های شخصیتی: تیپ شخصیتی B ، C و D

در نوشته مربوط به تیپ شخصیتی A درمورد ویژگی های این تیپ، توضیح داده شد. اما این تیپ شخصیتی تنها یکی از ۴ تیپی است که بین افراد عام، مشهور است. همزمان با تیپ A، تیپ شخصیتی B نیز به عنوان مفهوم مقابل آن معرفی شد. همچنین تیپ شخصیتی C  و تیپ شخصیتی D ، مفاهیم جدیدتری هستند که بعد از دو تیپ قبلی شناسایی شدند. همانند تیپ A هریک از این سه تیپ شخصیتی، ویژگی هایی را در بر می گیرند که در متن حاضر، درمورد آن ها به صورت جامع، بحث شده است. اما این به معنای آن نیست که همه ویژگی های ذکرشده مربوط به یک تیپ در فردی با آن تیپ شخصیتی، وجود دارد. مثلا فردی با تیپ شخصیتی B ، لزوما همه ویژگی های ذکرشده برای شخصیت B را ندارد.

ویژگی های تیپ شخصیتی A در مقایسه با تیپ شخصیتی B

اگرچه تیپ A به عنوان یک تیپ شخصیتی، شناخته شده اما در اصل، این ویژگی یک طیف را شامل می شود که یک طرف آن، تیپ شخصیتی A و طرف دیگر آن، تیپ شخصیتی B قرار دارد.

تیپ شخصیتی B ، ویژگی های مقابل تیپ شخصیتی A را دربر می گیرد.  افراد با تیپ شخصیتی B ، کمتر رقابتی هستند و بیشتر به لذت بردن از زندگی و فعالیت های خود، اهمیت می دهند. اما این به معنای عدم علاقه آن ها برای رسیدن به موفقیت نیست. آن ها ممکن است سخت کوش باشند اما مانند تیپ الف، درمورد پیامدهای کارشان و پیروز شدن، استرس ندارند. آن ها آرام تر، صبورتر و خوش برخوردتر هستند و عاشق استراحت و تفریحند. همچنین خلاقیت بیشتر و استرس کمتری دارند.

افراد با تیپ شخصیتی B ، آرام و صبورند و به تفریح و استراحت خود توجه زیادی می کنند.

ویژگی های تیپ شخصیتی C

سرکوب احساسات

 افراد با تیپ شخصیتی C، به سختی احساسات خود به خصوص احساسات منفی خود مثل عصبانیت و خشم را نشان می دهند. همچنین نمی توانند در مورد نیازهای خود با دیگران، صحبت کنند. درواقع آن ها احساسات و هیجانات خود را انکار می کنند و سعی می کنند منطقی به نظر برسند.

خوبی افراطی و مطیع بودن

آن ها خوبی بیش از حد و افراطی دارند. از تعارض ها اجتناب می کنند. همچنین بیش از حد صبور و مطیع هستند و تمایلات اجتماعی بالایی دارند.

کمال گرایی

این افراد کمال گرا هستند و تمایل دارند به صورت جدی، دقیق و فداکارانه، کار کنند. آن ها به جزئیات خیلی توجه می کنند و مرتب و منظم، لباس می پوشند.

باثبات و قابل اطمینان

 با ثبات و مورد اعتماد هستند. در کار و زندگی روزمره، قواعد و مقررات را به خوبی دنبال می کنند. همین باعث اعتماد افراد دیگر به آن ها می شود.

تفکر عمیق

این افراد به عنوان متفکرانی عمیق شناخته می شوند. چرا که دوست دارند درمورد جزئیات چگونگی کار کردن با اشیا و دلیل استفاده از آن ها آگاه شوند. این ویژگی باعث می شود برای مشاغل فنی مثل حسابداری و مهندسی، مناسب باشند.

توانایی جرات ورزی کم

آن ها جرات کمی دارند. به این معنا که فقط به راضی نگه داشتن دیگران فکر می کنند و حتی اگر عقاید دیگران مخالف عقایدشان باشد یا حتی به آن ها آسیب برساند بازهم با آن عقاید، موافقت می کنند.

مستعد بیماری

این افراد در روبرو شدن با موقعیت های چالش برانگیز به راحتی دچار استرس می شوند و بعد از آن نیز افسردگی و غم را تجربه می کنند. درهمین راستا تعدادی از پژوهش ها نشان داده اند که افراد تیپ C ، بیشتر از سایر تیپ ها مستعد ابتلا به بیماری های سیستم ایمنی مثل بعضی سرطان ها، روماتیسم مفصلی، لوپوس، مالتیپل اسکلروز (MS) و آسم هستند. دلیل این موضوع، سرکوب احساسات توسط این افراد است که سیستم ایمنی فرد، آن را تهدید احساس می کند. بنابراین برای دفاع از فرد در برابر این تهدید، به خود حمله می کند و زمینه را برای بیماری های ذکرشده مهیا می سازد.

افراد با تیپ شخصیتی C ، احساسات خود را بیان نمی کنند تا منطقی تر به نظر برسند.

ویژگی های تیپ شخصیتی D

تیپ شخصیتی D که از حرف اول کلمه انگیسی Distress (به معنای پریشانی) گرفته شده در دهه ۱۹۹۰ توسط روانشناسی به نام بلگین (Belgian) و محققی به نام دنولت (Denollet) شناخته و معرفی شد. این تیپ شخصیتی با ویژگی هایی به شرح زیر توصیف می شود.

تجربه هیجانات واحساسات منفی

 افراد با تیپ شخصیتی D، همزمان از هیجان های منفی مثل نگرانی، غمگینی، زودرنجی، ناامیدی و ترس از طرد، رنج می برند. اگرچه همه افراد این هیجانات را بارها در طول زندگی خود، تجربه می کنند اما افراد تیپ D این هیجانات را بیشتر و طولانی تر، تجربه می کنند.

کناره گیری از تعاملات اجتماعی

بازداری اجتماعی در افراد تیپ D به این معناست که این افراد از تعاملات اجتماعی، خجالت می کشند و اجتناب می کنند. به دلیل اینکه آن ها از طرد شدن یا قضاوت شدن توسط دیگران، می ترسند و در موقعیت های اجتماعی، اعتماد به نفس پایینی دارند. به دلیل این موضوع، آن ها در انواع ارتباطات رسمی (مثل ارتباط با مدیر و همکاران) و غیررسمی (مثل روابط صمیمی با دوستان) مشکل دارند. درنتیجه آن ها ممکن است در فعالیت های گروهی به خوبی، عمل نکنند.

بدبینی و بی اعتمادی به دیگران

افراد تیپ D به دلیل ترس از قضاوت دیگران، احساسات خود را به خصوص درمواقع روبرو شدن با استرس، با دیگران در میان نمی گذارند. درواقع به دیگران، اعتماد ندارند و نسبت به آن ها بدبین هستند. درنتیجه، احساسات خود را از دیگران، مخفی نگه می دارند.

افراد با تیپ شخصیتی D به دیگران، بدبین و بی اعتماد هستند. بنابراین از تعاملات اجتماعی کناره گیری می کنند.

خودگویی های منفی

محتوای زمزمه ها و گفتگوهای افراد تیپ D با خودشان، منفی گرایانه است و این می تواند روی رفتار، ارتباط با دیگران و تصمیم گیری آن ها تاثیر منفی داشته باشد.

مستعد بیماری

پنهان کردن هیجانات و احساسات باعث می شود افراد با تیپ شخصیتی D، استرس زیادی را تحمل کنند و مستعد بیماری هایی مثل بیماری های قلبی عروقی، فشارخون بالا، قندخون بالا، عفونت های مزمن و بدکارکردی سیستم ایمنی شوند.

جمع بندی

گرچه برای تیپ شناسی شخصیت، تیپ های شخصیتی مایرز بریگز در آزمون MBTI نمونه کاملتری هستند. اما طبقه بندی دیگری از تیپ های شخصیتی ۴ گانه وجود دارد که از دیرباز تا کنون بین افراد عام، شهرت داشته است. درمورد ویژگی ها و تاثیرات تیپ شخصیتی A در نوشته های قبل، بحث شد. در نوشته حاضر نیز ویژگی های تیپ شخصیتی B ، C و D مورد بحث قرار گرفتند. همان طور که در نوشته مربوط به تیپ شخصیتی A نیز گفته شد افراد ممکن است ویژگی هایی از هر ۴ تیپ شخصیتی را داشته باشند که البته یکی از آن ها معمولا بر شخصیت هر فرد غالب است. اگر مایلید بدانید که شخصیت شما به کدام یک از این تیپ های شخصیتی ۴گانه نزدیکتر است، علاوه بر نوشته حاضر، نوشته مربوط به تیپ A را نیز مطالعه نمایید.

منابعی برای مطالعه بیشتر

  1. ویژگی های تیپ شخصیتی B در برابر A
  2. ویژگی های تیپ شخصیتی C
  3. ویژگی های تیپ شخصیتی D
خروج از نسخه موبایل