پرسونالوژی

تیپ شخصیتی ENTP: مخترع منطقی

entp

ENTP یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی در آزمون شخصیت مایرز بریگز یا MBTI است. ویژگی های این تیپ شخصیتی در نوشته حاضر مورد بحث قرار گرفته است.

دارای تخیل قوی

“این کار انجام شدنی نیست” برای یک مخترع، چالشی است که پاسخ “من می توانم آن را انجام دهم”، به همراه دارد. ENTP ها به توانایی خود برای یافتن راه حل مشکلات ایمان دارند و اشتیاق فوق العاده ای برای آماده شدن برای سخت ترین موقعیت ها دارند. تخیلی قوی و تفکر خلاقانه دارند و احتمالات مختلف را در نظر می گیرند. پیوسته در حال ساخت ایده های جدید و وسوسه کننده هستند تا دیگران را مشتاق به یادگیری کنند. مخترعان رهبرانی بزرگ برای پروژه های مبتکرانه ای هستند که نبوغ آن ها را می سنجد.

کاوش گر

ENTP ها روحیه ای متهورانه دارند و همیشه به دنبال ایده جدید هستند. در جستجو برای ایده، تمام چیزی که برای شروع به کار نیاز دارند یک پیش نویس ابتدایی از طرح یا استراتژی است که به اندازه کافی مطمئن به نظر برسد. در لحظه، از فرصت فراهم شده استفاده می کنند و همزمان می توانند دورنمای بزرگ تر را ببینند. برای مخترعان ریسک های بزرگ برابر با جوایز بزرگ تر است. ترجیح می دهند به دنبال کاری رفته و شکست بخورند تا این که با احتیاط کار کرده و به آرامی پیش روند.

نمونه ساز

ویژگی اصلی مخترعان این است که آن ها نمونه های آزمایشی ارائه می دهند که کارآیی سیستم را بالاتر ببرند. ENTP ها چنان از اختراع لذت می برند که هرگز از استفاده از استعداد خلاقانه خود دست نمی کشند. مخترعان علاقه مند هستند مدلی بی همتا و بدون جایگزین بسازند. این افراد آزمایش گر، اغلب عمیقاً جذب کار خود می شوند. کنجکاوی شان باعث پایداری در کارشان می شود و آن ها را تا پیدا کردن راه حل، متمرکز نگه می دارد.

کنجکاو

ENTP ها بسیار کنجکاو بوده و پیوسته به دنبال احتمالات مختلف می گردند؛ مخصوصاً در مواجهه با مشکلات پیچیده. چنین کنجکاوی می تواند برای دیگران الهام بخش باشد؛ دیگرانی که میل سیرنشدنی خودشان به دانستن را دوست دارند. آن ها در جستجوی درک ناشناخته ها بوده و در نتیجه تمایل دارند انواع سرگرمی ها را تجربه کرده و در زمینه های غیرقابل انتظار، تخصص داشته باشند. علاوه بر کنجکاوی درباره خود و ظرفیت هایشان، کنجکاوی برای درک دیگران نیز در آن ها وجود دارد.

عمل گرا

ENTP ها مایل نیستند کاری را به شیوه ای خاص انجام دهند فقط به این خاطر که همواره از همین شیوه استفاده می شده است. به طور مشخص گوشه چشمی هم به راه های بهتر دارند. همیشه به دنبال پروژهای جدیدتر، فعالیت های جدیدتر و دستورالعمل های تازه تر هستند. به ارزش نوع رویکردشان به یک موضوع مطمئن بوده و ظرفیتی افسون کننده در نادیده گرفتن استانداردها، سنت ها و چیزهای معتبر و موثق دارند. آن ها به خاطر سبک عمل گرایانه شان، اغلب رویکردهای جدید و تازه را وارد شغل و زندگی شان می کنند.

روشنفکر

مخترعان ذاتاً همکاری کننده هستند. ENTP ها گفتگوهای جالب توجهی دارند که سرشار از ایده های جذاب است. روشنفکری شان باعث می شود همزمان که بر در میان گذاشتن مفاهیم تمرکز دارند، در انجام بارش فکری نیز فوق العاده باشند. همکاری از نظر این افراد یعنی کار کردن با یکدیگر برای کسب نتایج دور از انتظار. آن ها شنوندگانی مشتاق هستند و همزمان در تحلیل، مناظره و یکپارچه کردن ایده ها و مفاهیم، بی رحم و سخت گیر هستند. این تبادل پویا، جان مایه روشنفکری شان است.

مشاغلی که ENTP ها ترجیح می دهند

کارآفرین، مهندس، بازیگر، عکاس،  حقوقدان، روانشناس، تحلیل سیستم، دانشمند، نماینده فروش، مجری و مناظره گر

نقاط قوت و ضعف در شخصیت ENTP

نقاط قوت

ENTP ها طالب کسب اطلاعات و دانش هستند به دلیل اینکه یاد گرفتن مطالب تازه برایشان جذاب است. ذهن انعطاف پذیری دارند که می تواند در زمان کوتاهی از موضوعی به موضوع دیگر فکر کنند. همچنین بارش فکری عالی دارند که باعث می شود گزینه های مختلف را برای حل مشکلات در نظر بگیرند. باانرژی هستند و ممکن است برای یافتن راه حل روزها و شب ها تلاش کنند. آن ها به دلیل این توانایی ها از نظر دیگران جذاب هستند.

نقاط ضعف

ENTP ها خیلی اهل بحث و جدل هستند. معمولا نسبت به احساسات دیگران، بی ملاحظه و گاهی بی عاطفه هستند. آن ها می توانند به راحتی هم نظرات افراد و هم خود افراد را کنار بگذارند. به علاوه این موضوع که می توانند در زمان کوتاهی به موضوعات مختلف فکر کنند باعث می شود که در تمرکز بر روی یک موضوع، مشکل داشته باشند.

خروج از نسخه موبایل