پرسونالوژی

تیپ شخصیتی ESTP: پیشه ور کارآفرین

estp

ESTP یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی در آزمون شخصیتی مایرز بریگز یا MBTI است. ویژگی های شخصیتی این تیپ در نوشته حاضر مورد بحث قرار گرفته است.

جذاب

افراد ESTP استعداد خاصی در یافتن حوزه­ های فعال دارند. ذائقه­ آن ها به سمت چیزهای بهتر زندگی، بهترین غذا، بهترین نوشیدنی، خودروهای گران­قیمت و لباس های به روز است و قدر این چیزها را می­دانند. غریزه ای ذاتی در شناختن افراد دارند و در محافل اجتماعی، ساده و پذیرا هستند، بسیاری از افراد را به اسم می­شناسند و می دانند با بسیاری از افرادی که ملاقات می کنند چگونه صحبت کنند. کارآفرین­ ها افرادی گیرا و با جذبه هستند و سبک زندگی پر زرق و برقشان، آن ها را بسیار فریبنده و دلربا می کند.

حاضر

کارآفرین­ ها برای اطرافیان، سرگرم کننده، حاضر و دردسترس هستند. ESTP ها به صورت شاعرانه ای دیگران را قانع می کنند که به آن ها اعتماد کنند و با هر پیشنهادی که می دهند، موافقت کنند. بسیار پرانرژی بوده و می­توانند به دیگران انرژی بدهند. اعمال ناگهانی و خودبخودی شان، مهیج است و مؤسسه را در اوج پیشرفت نگه می دارد. کارآفرین ها با افراد راحت ارتباط برقرار می کنند؛ آن ها در تشخیص حالات چهره و زبان بدن دیگران، زیرک و ماهر هستند و نسبت به کوچک ترین سرنخ هایی که نگرش دیگران را لو می دهد، بسیار حساس هستند.

غیرقابل پیش بینی

این عملگران بی نقص، معمولاً برای دیگران مرموز به نظر می آیند. کارآفرین ها همیشه در حرکت هستند و زمانی که بی حرکت هستند، بی قرار می شوند. از آن جا که ESTP ها همواره در حال انجام یک فعالیت و شروع فعالیت دیگر هستند، پیش بینی ناپذیر به نظر می رسند. اما از نظر خودشان، در اعمال و رفتارشان کاملاً سنجیده عمل می کنند. نزدیک ترین افراد به این ها، همراهانی هستند که به سرعت خودشان حرکت می کنند. در روابط، دیگران ممکن است احساس کنند که تنها عامل قطعی در کارآفرین ها، قطعی نبودن چیزها است.

ریسک پذیر

کارآفرین ها به دنبال هیجان هستند و با قرار دادن خود و مجموعه شان در معرض ریسک، راحت هستند. آن ها قویاً به این اصل اعتقاد دارند که “هرچه ریسک بزرگ تر باشد، پاداش بزرگ تر خواهد بود.” هر چه خطر بالاتر باشد، جسورتر می­شوند؛ زیرا آن ها تنها زمانی برانگیخته می شوند و احساس سرزندگی می کنند که هیجان در هوا جریان داشته باشد. ESTP ها دیگران را نیز ترغیب می کنند که ریسک های جسورانه ای انجام دهند، و می توانند نسبت به ضعف یا ترسویی، ناشکیبا باشند. این کارفرمایان ریسک پذیر، قاطع بوده و با ادامه دادن ریسک، راحت هستند.

فعال

ESTP ها نمی توانند شروع کننده نباشند. آن ها بسیار فعال هستند و سریع، پرتکاپو و انحصاری حرکت می کنند تا اولین نفر کاری را انجام دهند یا به چیزی برسند. آن ها به سمت عمل گرایش دارند و در جستجوی تجارب جدید هستند. و به خاطر انرژی بالا و سرعت زیادشان، می توانند کارفرمایان هوشیاری باشند. قادر هستند معاملاتی انجام دهند و کسب و کارهایی را شروع کنند که تعداد کمی قادر به انجام آن ها هستند. کارآفرینان به جای فعالیت پشت پرده، زمانی که سکان دار فعالیت هستند بهترین نمایش خود را به اجرا می گذارند.

تاکتیکی (ماهر)

کارآفرینان خوشبین و قانع کننده هستند و به عنوان معامله گر و کارفرما و مذاکره کننده، بی همتا هستند. ESTP ها جسور و پرتکاپو هستند و کارها را به سرانجام می رسانند. آن ها می توانند سودگرایانی مصمم باشند که برای رسیدن به اهدافشان، حاضر به انجام هر کاری باشند. آن ها می توانند تلاش ها و کوشش هایشان را تبلیغ کنند و در معرض عموم قرار دهند و دیگران را به جهتی که آن ها می خواهند، هدایت کنند. ممکن است گفته شود که افراد در دستان این کارفرمایان، وسیله هستند و آن ها با افراد به صورت هنرمندانه بازی می کنند.

مشاغلی که ESTP ها ترجیح می دهند

کارآفرینی، مسئول فروش، بازاریابی، بازیگری

نقاط قوت و ضعف در شخصیت ESTP

نقاط قوت

ESTP هاعاشق کشف کردن و ایده های جدیدی هستند که عملی باشند. به دانش و فلسفه علاقه دارند. تیزبین و زیرک هستند و ترجیح می دهند به طور مستقیم، روشن و برپایه حقایق، ارتباط برقرار کنند. هدفشان به دست آوردن رهبری گروه ها نیست اما آن ها به طور طبیعی رهبران خوبی برای گروه ها هستند چرا که سعی می کنند از تعاملات اجتماعی، نهایت استفاده را ببرند.

نقاط ضعف

برای ESTP ها حقایق بر احساسات، ارجحیت دارد که این ترجیح دربعضی موقعیت ها کمک کننده نیست. در شناخت احساسات خود و ابراز آن ها مشکل دارند. بیشتر به اجزای یک موضوع توجه دارند و نمی توانند موضوع کلی را ببینند اما در عین حال نمی توانند طولانی مدت برروی یکی از جزئیات موضوع بمانند. همچنین ممکن است دست به فعالیت هایی بزنند بدون اینکه پیامد بلندمدت آن را درنظر بگیرند.

خروج از نسخه موبایل