پرسونالوژی

اختلال شخصیت چیست؟ نگاهی کوتاه به انواع اختلالات شخصیت

اختلالات شخصیت

اختلال شخصیت به مشکلاتی در سلامت روان افراد اشاره دارد که نگرش، عقاید، احساسات و رفتار فرد را تحت تاثیر قرار داده و فرد را در زندگی دچار مشکلات دراز مدت می کند. اختلال شخصیت را مجموعه‌ای از تجارب ذهنی پایدارمی دانند. این اختلالات از نوجوانی یا اوایل جوانی شروع شده و در طول زمان ثابت باقی می ماند. میزان شیوع اختلال شخصیت ۱۰ تا ۲۰ درصد تخمین زده شده است.

نحوه برخورد ما با مسائل زندگی و انسانهای پیرامونمان در موقعیتهای گوناگون متفاوت است. برای مثال گاهی اوقات احاساتی برخود می کنیم و گاهی منطقی، برخی موارد حسود هستیم و در موقعیتی دیگر خیرخواه. ما دارای طیفی از ویژگیهای گوناگون هستیم و بسته به شرایط احساسی، هیجانی و محیطی از آنها استفاده می ‏کنیم. حال اگر هر یک از این ویژگی ها را در حد افراط یا تفریط استفاده کنیم؛ برای مثال زمانی که فرد قادر به تصمیم‌گیری منطقی نباشد و همیشه هیجانزده دست به عمل می زند، اینجاست که شخصیت فرد دچار مشکل شده است.

“برام سخته توضیحش، فقط اینو خوب می دونم که این مشکلاتی که دارم روی تمام زندگیم و روابطم تأثیر بدی گذاشته؛ من کل آدمها و وقایع اطرافم سیاه وسفید می بینم انگار هیچ حد وسطی برام وجود نداره”

در ارتباط با دیگران

اختلال شخصیت نحوه کنار آمدن با مشکلات زندگی، روابط بین فردی، رفتار و احساسات فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. از نظر چنین افرادی رفتار و افکارشان عادی است. آنها مشکلاتشان را انکار کرده و دیگران را به خاطر مشکلاتشان مقصر می دانند. به همین دلیل به دنبال درمان و کمک گرفتن از دیگران نیستند. دلیل اصلی مراجعه افراد مبتلا به اختلال شخصیت به درمانگر معمولا مشکلاتی است که در روابط بین فردی با آن رو به رو می شوند. از نظر دیگران افراد مبتلا به اختلالات شخصیت انسان هایی “اعصاب خورد کن” و “پرتوقع” هستند. در یادداشت عشق دیوانه پیرامون چگونگی رابطه با محبوب دچار اختلال شخصیت توضیحاتی ارائه شده و به علل جذب شدن به چنین افراد نیز پرداخته شده است. 

طبقه بندی اختلالات شخصیت

ده نوع اختلال شخصیت وجود دارد. به دلیل همپوشانی برخی ویژگی‌های هریک، بر اساس پنجمین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) و با توجه به ویژگی های مشترک هر کدام، در سه طبقه کلی قرار گرفته اند.

دسته A :  افرادی عجیب غریب و نا متعارفند

دسته B : افرادی هیجانی، تکانشی و نمایشی هستند

دسته C : افرادی مضطرب و نگرانند

انواع اختلالات شخصیت

اختلال شخصیت پارانوئید

” همش تو فکرم که همکارام سر کار توطئه کردن من اخراج کنن باید حواسم جمع باشه”

اختلال شخصیت پارانوئید

اختلال شخصیت اسکیزوئید

“تنها بودن و تنهایی کار کردن بیشتر از هرچیزی توی این دنیا ترجیح میدم؛ چیه آدم ها جمع میشن دور هم؟ واقعا چی میگن؟ برام اصلا جذاب نیست”

اختلال شخصیت اسکیزوتایپ

” من متوجه چیزایی تو دنیای دور و برم میشم که بقیه نمیفهمن، واسه همین از نظر اونا من عجیب و غریبم”

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

” تا حد مرگ کتکش زدم چون حقش بود، از این که التماسم میکرد ولش کنم کیف کردم؛ همه آدم‌ها یه مشت احمقن”

اختلال شخصیت نمایشی

” واسه مهمونی امشب، بهترین لباسم پوشیدم و خوشبوترین عطرم زدم، یه کاری میکنم که همه فقط به من نگاه کنن؛ نگاه و توجه همه همیشه فقط باید مال من باشه”

اختلال شخصیت مرزی

” اگر که ولم کنی و تنها بمونم به خودم آسیب می زنم”

اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت خودشیفته

” اگه من تو این شرکت کار نمیکردم یه نفرم پاشو اینجا نمیذاشت “

اختلال شخصیت اجتنابی

” نکنه تحویلم نگیره! ولش کن نمیرم سمتش، خودم یه جوری حلش میکنم “

اختلال شخصیت اجتنابی

اختلال شخصیت وسواسی جبری

” تا وقتی کارامو اون طور که میخوام انجام ندادم، آروم و قرار ندارم “

اختلال شخصیت وابسته

” اگه کسی کنارم نباشه که حمایتم کنه زندگی برام غیر ممکنه “

سایر اختلالات شخصیت

در نسخه های قبلی DSM، چهار اختلال دیگر نیز به عنوان اختلالات شخصیت NOS یا نامشخص، معرفی شده بودند. بحث درمورد هریک از این چهار اختلال، در نوشته مربوط به هریک از آن ها، عنوان شده است. این اختلالات شامل اختلال شخصیت افسرده، اختلال شخصیت پرخاشگر-منفعل، اختلال شخصیت سادیستیک و اختلال شخصیت سادومازوخیستی می باشند.

اختلال شخصیت افسرده

“همیشه از خودم، بقیه و همه دنیا نا امیدم”

اختلال شخصیت پرخاشگر- منفعل

“چرا همیشه همه کارها به دوش منه، این چه زندگی من دارم”

اختلال شخصیت سادیستیک

“کیف میکنم بقیه رو اذیت می کنم و رنجشون می بینم”

اختلال شخصیت سادومازیخیست

دلایل ایجاد اختلالات شخصیت

 دلیل واضح و مشخصی برای ایجاد اختلال شخصیت در افراد وجود ندارد. بیشتر محققان براین باورند که ترکیبی از این سه عامل، باعث ایجاد این اختلالات در فرد می شود:

ژنی که فرد از والدین به ارث می برد ممکن است فرد را مستعد ابتلا به اختلالات شخصیت کند اما در واقع چیزی که منجر به بروز این اختلالات شده محیط و تجارب فرد در کودکی و اوایل نوجوانی است. این تجارب مانند یک راه‌انداز عمل کرده و باعث ایجاد این اختلالات می شود.

درمان اختلالات شخصیت

درمان‌های متعددی برای اختلالات شخصیت وجود دارد. درمان می تواند شامل روان‌درمانی فردی، گروهی یا خانوادگی باشد. درمان‍های دارویی نیز در کاهش برخی علائم مانند اضطراب یا افسردگی مؤثر است.

روان‌درمانی در اختلالات شخصیت بیشتر روی کمک به افراد در شناخت تعارض‌های ناهشیارشان متمرکز است؛ تعارض‌هایی که منجر به ایجاد و یا شدت یافتن علائم می شوند. در طول روان‌درمانی فرد راجع به افکار، رفتار و احساسات خود حرف زده و نسبت به اختلال خود آگاهی و بینش پیدا می کند. درمان به او کمک می کند تا از نحوه اثرگذاری رفتارش روی دیگران آگاه شود، علائمش را بشناسد، بپذیرد و برای رفع آنها تلاش کند. نوع روان‌درمانی که برای فرد انتخاب می شود بستگی به نوع اختلال شخصیت، شدت آن و شرایط فرد دارد. در زیر انواع رایجی از روان‌درمانی که برای اختلالات شخصیت استفاده می شود را ذکر می کنیم:

منابع:

خروج از نسخه موبایل