پرسونالوژی

دیوید باس – روانشناس تکاملی و نظریه پرداز روابط بین زن و مرد

دیوید باس

دیوید باس (david buss) پروفسور روانشناسی در دانشگاه تگزاس است. شهرت او به دلیل تحقیقاتش در زمینه انتخاب جفت بر اساس روانشناسی تکاملی و بررسی تفاوت های جنسیتی بین زن و مرد است. پژوهش های عمیق او درباره استراتژی های جفت یابی در انسان ها، کار او را در روانشناسی تعریف می‌کند و از دیگر نظریه پردازن شخصیت متمایز می سازد.

دیوید باس به همراه K. H. Craik،  صفات شخصیتی خاصی را تحلیل کرده اند که در ساختار شخصیت نقش ویژه ای دارند. او ایده ای را درباره نظریه نمونه اولیه در روانشناسی پیشنهاد داد که می گوید صفات برای طبقه بندی یک شخصیت و اینکه چطور یک صفت می تواند یک شخصیت مشخص را تعریف کند، استفاده می شوند.

تولد و تحصیلات دیوید باس

دیوید باس در ۱۴ آوریل سال ۱۹۶۳ بدنیا آمد. او موفق به کسب مقطع PhD در رشته روانشناسی از دانشگاه برکلی کالیفرنیا شد. نظریات او درباره استراتژی های جفت یابی انسان، تعارضات ببن زوجین، روابط آن ها، شهرت، اعتبار، وضعیت، حسادت هیجانی، قتل و اخیرا هم بر روی تعقیب و مزاحمت زوجین، بسیار برجسته است.

استراتژی های جفت یابی

نظریه دیوید باس بین روابط کوتاه مدت و بلند مدت در استراتژی های جفت یابی تمیز قائل شده است. او یک پرسشنامه با نام soi-r ایجاد نمود که مشخص می کند یک انسان به روابط بلند مدت و جدی علاقه دارد و یا به روابط کوتاه مدت و بدون تعهد.

بر اساس تحقیقات دیوید باس و همکارانش، مردانی که چهره یک زن را به آنها نشان می دادند، علاقه بیشتری به روابط بلند مدت داشتند و از سوی دیگر مردانی که به آن ها بدن زنان را نشان دادند، میل به داشتن روابط کوتاه مدت با صاحب آن عکس داشتند. آزمایش مشابه ای بر روی زنان صورت گرفت و هیچ نشانه ی خاصی که معنایی برای استراتژی جفت یابی دیوید باس داشته باشد، نشان نداد.

چالش های زن و مرد

بنابر تحقیقات آن ها، مردان و زنان در طول مدت رشد، با چالش های متفاوتی در هویت جنسی و نقش جنسی خود روبرو می شوند که رفتارهای بعدی آنها را مشخص می کند.

زن ها با چالش حاملگی روبرو می شوند و در محوریت آن پرورش دادن موثر یک کودک و اطمینان از بقای آن کودک است. در حالی که برای مردان چالش، تامین منابع و انتقال ژن هایش به نسل بعد و بقا در شرایطی است که والد شدن برای او به بار می آورد.

دیوید باس نظریه تداخل استراتژیک را ابداع نمود. این نظریه می گوید که مردان و زنان با فریب های متفاوتی در روابط بین جنسی خود دست و پنجه نرم می کنند. زنان به عنوان افراد احساسی، در برابر خیانت عاطفی، آشفتگی بیشتری از خود نشان می دهند. مردان از سویی دیگر، در برابر خیانت جنسی و دروغ، آشفتگی زیادی تجربه می کنند.

افتخارات و جوایز

دیوید باس افتخار کسب جایزه Distinguished Scientific Award از APA برای توسعه روانشناسی و بسیاری از دیگر جوایز علمی معتبر را داشته است. او همچنین تعداد زیادی کتاب درباره تحقیقاتش نوشته است. یکی از مشهور ترین کتاب های او، قاتل همسایه است که تئوری تکاملی مدرنی از قتل را ارائه می‌دهد.

لیست کتاب های دیوید باس

مطالعه بیشتر درباره ی دیوید باس

خروج از نسخه موبایل