پرسونالوژی

آزمون TAT: سنجش فرافکن شخصیت با نام آزمون اندریافت موضوع

آزمون اندریافت موضوع

آزمون TAT یا اندریافت موضوع را می توان در دسته آزمون های فرافکن دسته بندی کرد. این آزمون توسط هنری موری و کریستین مورگان در سال ۱۹۳۰ طراحی شد. آزمون اندریافت موضوع ، یکی از پرکاربردترین آزمون های شخصیت است که امروزه، مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین مطالعات زیادی روی آن، انجام گرفته است.

تست جامع آزمون TAT در مجموع ۳۱ کارت دارد که ۳۰ کارت، حاوی تصویر و ۱ کارت آن، سیاه است. تصاویر موجود در این کارت‌ها، صحنه‌های اجتماعی مبهم و متنوعی از مردان، زنان یا بچه‌ها است. هدف از نشان دادن تنها کارت سیاه موجود در این تست، این است که او داستانی از خود، خلق کند. موری در ابتدا استفاده از ۲۱ کارت را توصیه کرد و کارت‌هایی را انتخاب می کرد که موضوعی مشابه موضوع مورد سنجش داشتند.

چگونگی عملکرد آزمون اندریافت موضوع

در این آزمون، تصاویری از صحنه‌هایی که انسان‌ها در آن هستند را به آزمودنی، نشان می‌دهند و از آنها خواسته می‌شود که برای آن تصاویر، داستانی که تصور می کنند را نقل کنند. هدف از این کار، فهم افکار، احساسات و انگیزه‌هایی است که داستان بر اساس آنها روایت شده است. این افکار و احساسات ممکن است هشیار یا ناهشیار باشند. اغلب، تصاویری در کارت ها می باشد که برانگیزاننده‌ی روایاتی از آزمودنی هستند. آزمودنی باید شرحی از آنچه در تصویر اتفاق افتاده بدهد که این توصیف شامل وقایعی که در تصویر رخ داده، افکار و احساسات افراد حاضر در تصویر و آنچه قرار است بعدا اتفاق بیافتد می‌باشد. این تست، اغلب همراه با مجموعه تست های دیگر برای ارزیابی شخصیت استفاده می شود.

 امروزه بسیاری از کسانی که از این آزمون، استفاده می‌کنند بین ۵ تا ۱۲ کارت را به‌کار می‌برند؛ زیرا آنها بر این باورند که تصاویر روی همین تعداد کارت، با نیازها و موقعیت مراجعان همخوانی دارند. آزمایش کننده باید در انتخاب بهترین کارتی که بتواند اطلاعات مفیدی را از مراجع به‌دست آورد، بسیار دقیق و سنجیده عمل کند.

   داستانی که روایت می کنند باید عنوان، بدنه و خاتمه داشته باشد. همینطور که آزمودنی، داستان خود را روایت می‌کند، آزمون‌گر موظف است که با پرسیدن سؤالهایی از قبیل انتظارات آزمودنی از زندگی، روابط او با خانواده و دوستان و… اطلاعات بیشتری به‌دست آورد. علاوه براین، آزمونگر باید به حالات مراجع حین انجام تست، توجه کند؛ مواردی همچون تن صدا، زبان بدن، دودلی و درنگ آزمودنی و دیگر نشانه‌ها.

چگونگی استفاده از TAT

نکاتی راجع به روش های استفاده از آزمون اندریافت موضوع

کاربرد این آزمون

آزمون TAT یکی از آزمون‌های جامع برای مطالعه شخصیت و همچنین تفسیر اختلال های رفتاری، نوروز، سایکوز و بیماری های روان تنی، محسوب می‌شود. اندریافت موضوع ،مانند آزمون رورشاخ که آن نیز از دسته آزمون‌های فرافکن است، اگر با دیگر تحلیل‌های شخصیت، مانند مصاحبه های روان‌درمانی و درمان‌های روانکاوی همراه شود، تأثیرگذار خواهد بود. این تست، به مراجعان کمک می‌کند تا خود را بهتر شناخته و در نتیجه بتوانند روی رشد شخصی خود کار کنند.

انتقادهای وارده به آزمون TAT

این تست، فاقد سیستم نمره‌گذاری استاندارد شده است. بنابراین صحبت راجع به روایی و پایایی آن، دشوار است. بسیاری از آزمون‌گران و روان‌درمانگران، فرایند و روش اجرای تست را تغییر دادند که با این کار، مقایسه نتایج دشوار خواهد شد. تعداد کمی از آزمون گیرندگان، از سیستم پیچیده نمره‌گذاری خود موری استفاده می کنند. بقیه با اعتماد به تفسیر ذهنی خود و نظر درمانگران بالینی، نتایج را تفسیر می‌کنند.

دیگر انتقاد وارده به آزمون اندریافت موضوع این است که تصاویر کارت‌ها، تصاویری قدیمی بوده و به روز نیستند. بنابراین طبیعی است که روایت داستانی برای این تصاویر، که در دهه ۳۰ کشیده شده‌اند، برای مراجع سخت خواهد بود.

منابعی برای مطالعه بیشتر

خروج از نسخه موبایل