هنری موری در  سال ۱۸۹۳ در خانواده‌ای ثروتمند در نیویورک آمریکا به دنیا آمد. او یک خواهر بزرگ‌تر و یک برادر کوچک‌تر از خود داشت. موری رابطه‌ی خوبی با پدرش داشت اما رابطه‌ ضعیفی با مادرش داشت. این امر منجر به افسردگی دائمی او شد. او افسردگی خود را منبع فلاکت و مالیخولیا نامید و سعی کرد آن را با رفتار کردن به صورت سرزنده، شاد و معاشرتی پنهان کند. موری خاطره‌ای از ۴ سالگی خود تعریف می‌کند که به تصویر زنی غمگین نگاه می‌کرد که کنار پسر غمگین خود نشسته بود. این از همان نوع تصاویری بود که موری بعدها در آزمون اندریافت موضوع، مورد استفاده قرار داد.

در ۹ سالگی به خاطر لوچی چشم، تحت عمل جراحی قرار گرفت. این بیماری اصلاح شد اما لغزش تیغ جراحی باعث شد تا دید سه بعدی خود را از دست بدهد. موری از این مشکل خود تا زمان ورود به دانشکده پزشکی، بی خبر ماند.

تحصیلات

موری بعد از رفتن به مدرسه پیش دانشگاهی گروتون، در رشته تاریخ دانشگاه هاروارد مشغول به تحصیل شد. او در این رشته عملکرد ضعیفی داشت، اما ضعف خود را با عملکرد خوب در فوتبال، قایق‌رانی و بوکس جبران کرد.

سپس وارد رشته پزشکی دانشگاه کلمبیا شد و عملکرد بسیار خوبی داشت. او در این دانشگاه، مدرک فوق‌لیسانس زیست‌شناسی نیز گرفت. پس از آن به مدت ۲ سال نیز به تدریس درس فیزیولوژی در دانشگاه هاروارد پرداخت.

موری دوره انترنی خود را در بیمارستان نیویورک گذراند. سپس ۲ سال در مؤسسه راکفلر، به تحقیق زیست-پزشکی در جنین شناسی پرداخت. پس از آن، در مقطع دکترای رشته زیست‌شیمی دانشگاه کمبریج مشغول به تحصیل شد و در سال ۱۹۲۷ فارغ‌التحصیل شد.

ازدواج و زندگی زناشویی هنری موری

در سال ۱۹۱۶ در سن ۲۳ سالگی ازدواج کرد. اما پس از گذشت ۷ سال از ازدواجش، با کریستیانا مورگان آشنا شد و عاشق او شد. موری نمی‌خواست زندگی زناشویی خود را ترک کند، اما در ضمن نمی‌خواست معشوقه خود را رها کند که طبع سرزنده و هنرمندانه‌ی او، با طبیعت همسرش در تضاد بود.

موری که با خواندن کتاب تیپ‌های شخصیتی یونگ، با اندیشه‌های او آشنا شده بود، با توصیه‌ی مورگان، برای ملاقات با او به زوریخ رفت. این دو فرد یک ماه را با هم گذراندند و یونگ توانست مشکل موری را حل کند. در واقع یونگ رابطه‌ای خارج از ازدواج داشت و آن را با اطلاع همسرش حفظ کرده بود و به موری نیز توصیه کرد همین کار را انجام دهد. موری نیز در طول ۴۰ سال بعد، همین کار را کرد.

تأثیر یونگ و ورود به روانشناسی

تجربه موری با یونگ و حل مشکلش، باعث شد تا به سمت روانشناسی جذب شود و آن را به صورت جدی دنبال کند. او در کلینیک روانشناختی هاروارد، مشغول به کار شد و مفاهیمی همچون نیازهای پنهان، نیازهای آشکار، فشار و تم (الگویی متشکل از فشار و نیاز حول تعاملات خاص) را مطرح کرد.

هنری موری در سال ۱۹۳۵ به همراه مورگان آزمون اندریافت موضوع (TAT) را ساختند که هنوز یکی از پرکاربردترین آزمون‌های فرافکن شخصیت است. در سال ۱۹۳۷ به ریاست کلینیک روانشناختی هاروارد منصوب شد. در سال ۱۹۳۸ موری کتاب کاوش‌هایی در شخصیت را منتشر کرد. این کتاب، او را به عنوان یکی از نظریه‌پردازان مهم شخصیت مطرح کرد. کتاب او، تلاش‌های گوردون آلپورت برای جا انداختن بررسی شخصیت در روانشناسی آمریکا را تقویت کرد.

جنگ جهانی و بازگشت هنری موری به هاروارد

موری در طول جنگ جهانی دوم به ارتش آمریکا پیوست و مدیر ارزیابی اداره خدمات استراتژیک شد. او داوطلبانی را برای مأموریت‌های خطرناک انتخاب می‌کرد. او همچنین در تکمیل پروژه تحلیل شخصیت آدولف هیتلر، نقش داشت.

موری در سال ۱۹۴۷ به هاروارد بازگشت و تا زمان بازنشستگی در سال ۱۹۶۲ در آن‌جا ماند. او در این سال، جایزه مدال طلای بنیاد روانشناسی آمریکا و جایزه خدمات برجسته علمی انجمن روانشناسی آمریکا را دریافت کرد.

موری به ادبیات نیز علاقه داشت و آثار هنری ملویل را دنبال می‌کرد. او همچنین تحلیل از معنی روانشناختی رمان موبی دیک اثر ملویل را منتشر کرد.

هنری موری در سال ۱۹۸۸ در سن ۹۵ سالگی بر اثر ذات‌الریه درگذشت.

آثار هنری موری

  • کاوش هایی در شخصیت (۱۹۳۸)
  • ارزیابی مردان: انتخاب پرسنل برای اداره خدمات استراتژیک (۱۹۴۸)
  • شخصیت در طبیعت، جامعه و فرهنگ (۱۹۵۳)
  • اثر ترس بر تخمین کینه جویی دیگر شخصیتها، در درک انگیزش (۱۹۵۸)

منابع برای مطالعه بیشتر