پرسونالوژی

اختلال شخصیت مرزی: نشانه ها و علائم این بیماری روانی

اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی یک بیماری روانی است که:

شخص دچار اختلال شخصیت مرزی میزان بالایی از خشم و آشفتگی را تجربه می‌کنند. به راحتی با شنیدن حرف های دیگران احساس توهین شدن به آنها دست می دهد.

اشخاص مبتلا به شخصیت مرزی ممکن است با افکار باورهای دردناک درباره خود و دیگران دست و پنجه نرم کنند. این ممکن است باعث ایجاد آشفتگی در زندگی شغلی، خانوادگی و اجتماعی آنها شود. بعضی از افراد مبتلا به این اختلال به خود آسیب می رسانند.

برای اکثر اشخاص با اختلال شخصیت مرزی، علائم در سن بلوغ یا اوایل جوانی آنها آغاز می شود. اختلال شخصیت مرزی، شرایط ویژه ای در ذهن و بدن است. اگر شخصی دچار این اختلال شخصیت است، خطایی مرتکب نشده و خود باعث آن نیست.

چرا به آن اختلال شخصیت مرزی می گوییم؟

نام عجیب این بیماری یعنی مرزی، ریشه ای تاریخی دارد. در گذشته اختلالات روانی به دو گروه روان پریشی و روان آزردگی تقسیم بندی میشد. زمانی که اولین بار روانشناسان این اختلال را توصیف کردند، در هیچ کدام از این دو گروه جای نمی گرفت.  آنها یک خط فرضی به عنوان مرز را بین این دو گروه در نظر گرفتند.

چه چیزی باعث پدید آمدن این اختلال می شود؟

عامل اصلی ایجاد اختلال شخصیت مرزی هنوز روشن نیست. احتمالا با هر دو عامل ژنتیک و تجارب زندگی فرد ایجاد می شود. برای شخصی که خیلی حساس است، ممکن است مشکلات زندگی در زمان رشد بسیار آسیب زننده باشد. این مشکلات شامل تجارب و یا داشتن شرایط روانی خاص است. امکان تشخیص اینکه چه کسی در آینده به این اختلال شخصیت مرزی مبتلا می شود وجود ندارد.

علائم و نشانه های این اختلال

شخص مبتلا به اختلال شخصیت مرزی بسیاری از علائم زیر را دارد:

برای آشنایی با درمان این اختلال متن درمان اختلال شخصیت مرزی را مطالعه کنید.

منابع:

خروج از نسخه موبایل