پرسونالوژی

آزمون سواپ SWAP: ارزشیابی بالینی و عینی شخصیت افراد

ارزشیابی بالینی و عینی شخصیت ، نامی است که در نسخه فارسی به این آزمون شخصیت داده شده است. همان‌­طور که از اسمش پیداست، آزمون SWAP (سواپ) در صدد ارزیابی عینی افراد است و در کنار ویژگی‌های مختلف، عناصر بالینی و آسیب‌­زای شخصیتی را هم گردآوری می­‌کند. مثلا وقتی فرد در مواجهه با احساساتی مانند خشم، به جای این­که به صورت جرئت­‌مندانه آن را ابراز کند، از خودش عصبانی شود و در خودش فرو رود؛ یا این­‌که به صورتی تکانشی با اطرافیان برخورد کند به طوری که متناسب با موقعیت نباشد.

در این هنگام، می‌­توان گفت فرد توانایی مدیریت هیجاناتش را ندارد. این عدم مدیریت را می‌توان در بسیاری از رگه­‌های اختلال شخصیت دید. اما در آزمون سواپ به یاری روش منحصر بفرد جمع­‌آوری اطلاعات و تفسیر آن، ما را قادر خواهد ساخت که شخصیت هر فرد را به طور ویژه ارزیابی کنیم.

بهترین آزمون برای شخصیت چیست؟

بهترین آزمونی که به نظر می‌رسد توانایی سنجش شخصیت فرد را دارد کدام است؟ تا به حال آزمون­‌های معروف مختلفی ساخته شده‌اند که هر کدام از دیدگاه نظری متفاوتی داشته و جنبه­‌های مختلفی از شخصیت آزمودنی را می‌سنجیده‌­اند. اما آیا آزمونی وجود دارد که بتواند به نوعی شخصیت فرد را اسکن کند و اطلاعات بیشتری از جنبه‌های مختلف وجود یک فرد به ما بدهد؟ تست SWAP یکی از همین آزمون‌های پرطرفدار برای سنجش شخصیت است.

آزمون سواپ: ارزشیابی بالینی و عینی شخصیت

آزمونگر آزمون SWAP چه کسی است؟

آزمون سواپ، آزمون شخصیتی است که الزاما باید توسط یک آزمونگر متخصص برگزار شود. این آزمونگر، در حوزه روان‌­پویشی و همچنین آزمون شخصیت آموزش دیده است. بنابراین می‌­تواند با جمع­‌آوری اطلاعات از طریق مصاحبه، مشاهده و همچنین قضاوت بالینی که در حین جلسه ارزیابی دارد، به نتایجی برسد که به شناخت فرد آزمودنی کمک بیشتری کند.

نحوه ارزیابی آزمون سواپ چگونه است؟

در آزمون سواپ، برای جمع­‌آوری اطلاعات از یک فرد حداقل دو ساعت و نیم مصاحبه گرفته می‌­شود. در حین مصاحبه، اطلاعات مختلفی از جنبه­‌های متفاوت وجودی فرد پرسیده می­‌شود. نکته قابل توجه در این آزمون این است که آزمودنی داستان زندگی خود را روایت می­‌کند. به عبارتی، متخصص می‌­تواند در این آزمون شخصیت، فرد را به گونه­‌ای یکپارچه و منسجم دریابد. از طرفی، اگر آزمودنی نتواند روایت مناسبی برای زندگی خود ارائه کند، اطلاعات مفیدی از نحوه ارائه او به دست می­‌آید که برای تفسیر حائز اهمیت است.

آزمون سواپ چطور تفسیر می­شود؟

متخصص در این آزمون شخصیت، از ۲۰۰ کارت کمک می­‌گیرد. هر کدام از این کارت­‌ها بیان‌گر ویژگی­‌های مختلف رفتاری، هیجانی، شناختی و بالینی هستند. متخصص حرفه‌­ای، پس از مصاحبه، این کارت‌ها را طبق قضاوت بالینی خود دسته­‌بندی می‌کند. روی این کارت­‌ها شماره‌‌هایی است که به کمک آن و امتیازاتی که متخصص به هر کارت داده است، داده‌‌ها وارد نرم‌افزار تحلیل آزمون می‌شود؛ این نرم‌افزار با تحلیل آماری داده‌ها، نمودارهایی را ترسیم می‌کند. در کنار نمودارها، به تناسب رگه‌هایی از شخصیت آزمودنی که در آزمون تشخیص داده شده، ممکن است توضیحات مختصری نیز در خروجی این نرم‌افزار وجود داشته باشد.

تفسیر و قضاوت نمودارها و توضیحات بر عهده متخصص بالینی است. گزارش نتایج و تفاسیر این آزمون طی یک جلسه جداگانه به اطلاع آزمودنی می‌رسد. از آن‌جایی‌که در این آزمون قضاوت بالینی متخصص روانشناس دخیل است، نتایج آزمون SWAP، باید با استفاده از گزارشی مبسوط از چرخه‌های رفتاری آزمودنی، راهبردهای مقابله‌ای او در برابر وقایع زندگی و همچنین رگه‌های شخصیتی که در روابط و زندگی شخصی او دخالت دارند به او ارائه شود.

موارد استفاده آزمون سواپ چه چیزهایی هستند؟

از آن‌جایی‌که آزمون SWAP ارزشیابی دقیقی از فرد و حوزه‌های مختلف وجودی او به دست می‌دهد، در حوزه‌های گوناگونی می‌توان از این آزمون استفاده کرد.

کاربرد شخصی و بالینی

کاربردهای غیربالینی

منبع برای اطلاعات بیشتر درباره:

سایت ارزیابی سواپ

خروج از نسخه موبایل