پرسونالوژی

ویلفرد بیون: زندگی نامه‌ی یکی از الهام بخش‌ترین نظریه پردازان روابط موضوعی

ویلفرد بیون

ویلفرد بیون که قطعا نظریات و آثاراش یکی از منابع مهم برای گسترش نظریات معاصر بوده، در کنار هانا سگال و هربرت روزنفلد از افرادی بود که نقش مهمی در گسترش نظریه روابط موضوعی و خصوصا نظریه ملانی کلاین داشته است. در اصل او از نسل دوم حرکت علمی بود که امثال آبراهام، کلاین و فیربرن پایه گذاری کرده بودند. نظریه ی بیون شامل مفاهیمی مانند همانند سازی فرافکنانه و انگاره ی مهمی مانند ظرف-مظروف( که اولین بار توسط او ارائه شد) است.

زندگی و تحصیلات ویلفرد بیون

ویلفرد بیون که در ۱۸۹۷ در موترا شهری در شمال غرب هندوستان به دنیا آمده بود در مدرسه‌ای شبانه روزی در انگلستان تحصیلات اولیه ی خود را پشت سر گذاشت. بیون کودکی سختی داشت، او و خواهرش از محبت مادرشان بی نصیب بودند و این خلا را با محبت دایه‌ی خود پر می‌کردند. او در توصیف دوره‌ی کودکیش اینگونه سخن می‌گوید:

اینکه چطور مردم کودکی را دوره‌ای شاد می‌دانند درک نمی کنم، برای من آن دوران بیشتردوره‌ای پر از دیو و شیطان بود، و در آن سن کودک، شکیبایی و سرسختی لازم برای دست و پنجه کردن با این شرایط را ندارد.

ویلفرد بیون

او ۱۷ ساله بود که زیر پرچم فرانسه به عنوان خدمه ی تانک در جنگ جهانی اول شرکت کرد و به همین دلیل پس از جنگ از دولت فرانسه، مدال شجاعت دریافت نمود.

تحصیلات دانشگاهی و آشنایی با روانکاوی

پس از جنگ بیون به مطالعه ی تاریخ در کالج کویین و سپس دانشگاه آکسفورد پرداخت. بعدا به پزشکی علاقه مند شد و مدرک خود را از دانشگاه لندن دریافت کرد. سپس ۷ سال در کلینیک Tavistock آموزش روانکاوی دید. دیدار با کارل گوستاو یونگ بیشتر از وجود اساتید کلینیک، او را تحت تأثیر قرار داد. درسال ۱۹۳۸ اولین آنالیز آموزشی خود را با جان ریکمن آغاز کرد. تحلیل او تا پایان جنگ جهانی دوم به درازا انجامید، یعنی درست زمانی که او با سربازان دچار ضربه ی روحی در بیمارستان نظامی کار می کرد.

میانه ی زندگی ویلفرد بیون

در حدود سال ۱۹۴۶ بیون، دومین دوره ی آنالیز آموزشی خود را با ملانی کلاین آغاز کرد؛ البته با این پیش شرط که مجبور نباشد در مباحث علمی از او حمایت کند و به عنوان یک کلاینی شناخته شود. این شرط برای کلاین اکراه آمیز بود اما آن را پذیرفت. قطعا زمانی که این شرط را پذیرفت نمی دانست در دهه‌های آتی، بیون یکی از سرشناس ترین گسترش دهندگان نظریه‌ی او خواهد بود. در نهایت بیون در سال ۱۹۵۰ به عضویت انجمن روانکاوی بریتانیا درآمد.

بیون دوبار ازدواج کرد و سه فرزند داشت. از میان فرزندان او تنها دخترش به نام پارتنوپ، راه او را ادامه داد و به تحصیل در روانکاوی اقدام نمود. در سال ۱۹۶۸ بیون در سن ۷۱ سالگی به کالیفرنیا مهاجرت کرد اما اندکی قبل از مرگش، یعنی در سال ۱۹۷۹ دوباره به انگستان بازگشت.

زندگی کاری ویلفرد بیون و گسترش مفاهیم کلاینی

دیدار بیون با پزشکی به نام ویلفرد تروتر، بیون را به مطالعه‌ی ذهنیت گروهی علاقه مند کرد. در نهایت فعالیت‌های بیون به عنوان روانپزشک سربازان تروماتیزه شده در طی جنگ جهانی دوم، موجب چاپ مقالات تاثیر‌گذار او در این زمینه شد.

بیون معتقد بود که توسعه ایده‎های او در مورد دنیای درونی فرد به خصوص ایده‌هایش در مورد تفکر و فانتزی های ناخودآگاه اولیه؛ دراصل، نظریات تغییر یافته او در مورد ذهنیت گروهی هستند.

با این حال ملانی کلاین از ایده های جدید او در مورد بسط انتقال متقابل و همچنین گسترش مفهوم همانند سازی فرافکنانه، که او برای اولین بار مطرح کرده بود حمایت نکرد.

بیون و روانکاوی امروز

زندگی دنیایی ویلفرد بیون در ۸ نوامبر ۱۹۷۹ در انگلستان به پایان رسید؛ اما بیون جزء معدود محققان حیطه‌ی مطالعات روانشناختی است که چند دهه پس از مرگش در مقایسه با زمان حیاتش، تاثیر‌گذاری و نام آوری بیشتری به ارمغان آورده است. اسم بیون با مطرح کردن مفاهیم خلاقانه‌ای مانند عنصر آلفا و عنصر بتا ، فرآیند سم‌زدایی و دیگر فرآیند‌هایی که به شیوه ی خلق ذهنیت در رابطه ی مادر نوزاد می‌پردازند، بر سر زبان‌ها افتاد. اهمیت یافتن دوباره این مفاهیم در نظریات جدیدی مانند منتالیزیشن که توسط پیتر فوناگی مطرح شده است نشان از هوش سرشار این نظریه پرداز بزرگ دارد.

منبع برای مطالعه ی بیشتر

خروج از نسخه موبایل