شارلوت بوهلر روانشناس آلمانی است که در حوزه روانشناسی رشد صاحب نظر است. وی در رشد روانشناسی انسانگرا نیز نقش گستردهای داشته است. او در زمینه مراحل رشدی نیز طبقهبندی ارائه داده؛ اما مراحل وی در مقایسه با مراحل رشدی که پیاژه، فروید و اریکسون ارائه کردهاند کمتر شناخته شده است. با این حال، وی با تأکید بر اینکه چگونه مسیر رشد بیولوژیکی انسان تأثیر عمدهای بر رشد شخصیت وی دارد، سهم عمدهای در مطالعه مراحل زندگی دارد.
زندگی شخصی شارلوت بوهلر
بوهلر در سال ۱۸۹۳ در برلین متولد شد. وی فرزند اول خانواده بود. او مدرک لیسانس خودرا از دانشگاه برلین و فوق لیسانس را از دانشگاه مونیخ گرفت. در همانجا با کارل بوهلر آشنا شد ودر سال ۱۹۱۶ با هم ازدواج کردند. وی در سال ۱۹۱۸ مدرک دکتری خود را دریافت کرد، سپس به درسدن مهاجرت کرده و در دانشگاه فنی آنجا مشغول به تدریس شدند.
زندگی حرفهای
بوهلر زمانی که در درسدن مشغول به فعالیت بود، با کار بر روی بچهها به مطالعه و بررسی مراحل رشدی پرداخت. همچنین وی آزمونی را طراحی کرد که بر اساس آن نقاط عطف رشدی پیگیری میشود؛ که این تست امروزه هم مورد استفاده قرار میگیرد.
شارلوت بوهلر در سال ۱۹۲۳ به همراه همسرش به وین مهاجرت کرد تا در آنجا با موسسه روانشناسی وین که به تازگی تأسیس شده بود، همکاری کند. او به صورت اختصاصی مطالعه بر روی نوزادان و نوجوانان را انتخاب و با همکاری هیلدگارد هتزر تست هوشی را برای بچهها طراحی کرد.
بعد از ۱۵ سال فعالیت در وین با قدرت گرفتن حزب فاشیست، کارل بوهلر به واسطه فعالیتهای سیاسیش به زندان افتاد. ازآنجایی که یکی از والدین شارلوت بوهلر یهودی بودند وی هم مورد اذیت و آزار قرار گرفت. پس از آزادی کارل از زندان، این دو به اسلو ، نروژ گریختند؛ در آنجا او به تدریس در دانشگاه اسلو مشغول شد و سال بعد به همسرش در مینیاپولیس مینه سوتا پیوست. شارلوت بوهلر روانشناس ارشد بیمارستان مرکزی مینیاپولیس شد و در سال ۱۹۴۵ شهروند آمریکایی محسوب شده و در لسآنجلس کالیفرنیا ساکن شدند.
این نظریه پرداز، در سالهای سکونت در آمریکا فعالیتها و سمتهای مختلفی را داشت. در آنجا به عنوان روانشناس ارشد در بیمارستان عمومی لسآنجلس و استاد بالینی روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی مشغول به کار بود. او همچنین در موسسهای خصوصی تا سال ۱۹۷۲ فعالیت داشت.
شارلوت بوهلر در سال ۱۹۷۴ در اشتوتگارت ، آلمان غربی درگذشت.
سهم شارلوت بوهلر در روانشناسی
به همراه آبراهام مزلو و کارل راجرز، بوهلر به پیشرفت روانشناسی انسانگرا کمک کرد. برخلاف روانکاوی سنتی و رفتارگرایی، روانشناسی انسانگرا معتقداست انسان نیرویی قوی در درون خود دارد که وی را به سمت خود-شکوفایی سوق میدهد. این امر طی یک فرآیند رشدی رخ می دهد، یعنی ابتدا نیازهای اولیه شخص باید برآورده شوند تا بتواند به سمت خودشکوفایی گام بردارد.
روانشناسی انسان گرایانه بوهلر استدلال می کند که تحقیقات علمی سنتی همیشه برای درک رفتار انسان مناسب نیست؛ زیرا روش علمی برای علوم فیزیکی طراحی شده است. با این حال ، انسانشناسان از تحقیقات علمی دور نمی شوند و انسانگرایی دارای تاریخچه قوی تحقیقات تجربی است. شارلوت بوهلر به شدت تحت تأثیر حوزه کار اجتماعی است که مستقیماً به بسیاری از اصول انسانگرایی توجه می شود. به عنوان مثال توجه به تأثیرات موضوعات اجتماعی و فرهنگ بر انسان، نتیجه اصول انسانگرایانه است.
فعالیتها
- در سال ۱۹۲۲ شارلوت بوهلر کتاب زندگی ذهنی نوجوانان را منتشر کرد که در آن برای نخستین بار به مرحله رشدی نوجوانی از دید روانشناختی، پرداخته شده بود. همچنین آزمون بوهلر در این سال منتشر شد که آزمونی فرافکن است.
- در سال ۱۹۲۷ در وین آغاز به مطالعه تخصصی نوزادان و نوجوانان کرد. وی عمده مطالعات خود را براساس خاطرات افراد و مشاهده رفتار انجام داد.
- در ایالات متحده ، او چهار “گرایش اساسی” برای انسان ها به وجود آورد: رضایت ، اسکان خود محدود کننده ، گسترش خلاق و حفظ نظم درونی. راه های دیگر برای بیان این تمایلات عبارتند از: انگیزه برای رضایت شخصی ، تعدیل به منظور دستیابی به امنیت ، خلاقیت یا بیان خود و نیاز به نظم. او پایه های روانشناسی اومانیستی را به همراه کارل راجرز و آبراهام مزلو قرار داد.
انتشارات
شارلوت بوهلر در مجموع ۱۸۶ عنوان چاپ شده دارد که اکثر آنها به ۲۱ زبان ترجمه شدهاند.
- افسانه و تصورکودکان ۱۹۱۸
- زندگی درونی نوجوانان: تحلیل و نظریه بلوغ ذهنی ۱۹۲۲
- کودکان و نوجوانان: ریشه آگاهی ۱۹۲۸
- روانشناسی کاربردی کودکان ۱۹۳۸
- کودک و خانواده: مطالعاتی بر تعاملات کودک و خانواده ۱۹۳۷
- آزمون کودکان شارلوت بوهلر: آزمون رشدی کودکان ۱تا ۶ سال ۱۹۵۲
منبعی برای مطالعه بیشتر
سلام
مطالب مفید بود