پرسونالوژی

دفاع‌های روانی دسته‌بندی شده طبق دیدگاه جورج وایلانت

دفاع‌های روانی

در رویکرد روانکاوی، مکانیزم دفاعی یک فرایند روانشناختی است که به صورت ناخودآگاه اتفاق می‌افتد و کارکرد آن این است که اضطراب ناشی از محرک‌های تهدید کننده‌ای که قابل پذیرش نیستند را کاهش دهد. این دفاع‌های روانی بسته به شرایط و میزان مورد استفاده قرار گرفتنشان می‌توانند پیامدهای سالم یا ناسالمی را در پی داشته باشند. نظریه‌پردازان مختلف شخصیت از جمله زیگموند فروید و آنا فروید به مکانیسم‌های دفاعی اشاره کرده اند. اما دسته‌بندی دیگری که در این متن مورد نظر است طبقه‌بندی این مکانیسم‌ها طبق دیدگاه وایلانت است.

دسته‌بندی دفاع‌های روانی توسط وایلانت

جورج وایلانت روانپزشکی بود که چهار دسته از مکانیسم‌های دفاعی را معرفی کرد. اولین سطح، آسیب‌زاترین و آخرین سطح، سالم‌ترین دفاع‌های روانی را نشان می‌دهد.

سطح اول: دفاع‌های روانی آسیب‌زا

اولین دسته‌بندی مکانیسم‌های دفاعی، دفاع‌های آسیب‌زا (pathological defenses) را شامل می‌شود. دفاع‌های روانی که در این سطح قرار می‌گیرند تقریباً همیشه آسیب‌زا هستند. هدفشان این است که نیاز فرد به استفاده از راهبردهای مقابله با واقعیت را کاهش دهند. افرادی که از این دسته از دفاع‌ها استفاده می‌کنند، از نظر دیگران، نامعقول به نظر می‌رسند. این دفاع‌ها بیشتر در در روان‌پریشی‌های آشکار، رایج هستند. اما از طرفی هم به صورت نرمال در رویاهای افراد و در دوران کودکی دیده می‌شوند.

لیست دفاع‌های سطح اول

سطح دوم: دفاع‌های روانی نابالغ

این نوع از مکانیسم‌های دفاعی که تحت عنوان دفاع‌های روانی نابالغ (immature defenses)، شناخته می‌شوند، اغلب در بزرگسالان وجود دارند. این دسته از دفاع‌ها، پریشانی و استرسی که ناشی از افراد یا واقعیت تهدید کننده است را کاهش می‌دهند اما از نظر اجتماعی، نامطلوب به نظر می‌رسند و مانع مقابله مؤثر فرد با مشکلات می‌شوند. این دسته از دفاع‌ها اغلب در افسردگی اساسی و اختلالات شخصیت دیده می‌شوند.

لیست دفاع‌های سطح دوم

سطح سوم: دفاع‌های نوروتیک

این دسته از مکانیسم‌های دفاعی، نوروتیک خوانده می‌شوند اما معمولاً در بزرگسالان، رایج هستند. این دسته از دفاع‌ها، مزایای کوتاه مدتی برای مقابله فرد با اضطراب دارند اما می‌توانند باعث ایجاد مشکلات طولانی مدتی در روابط، کار و لذت بردن فرد از زندگی شوند.

لیست دفاع‌های سطح سوم

سطح چهارم: دفاع‌های بالغ

این دسته از دفاع‌های روانی بین بزرگسالان سالم به طور رایج دیده می‌شوند و به همین دلیل تحت عنوان دفاع‌های بالغ (mature defenses)، نام‌گذاری شده‌اند. با این حال، منشأ بسیاری از آن‌ها در یک مرحله رشدی نابالغ است. این دفاع‌ها فرایندهای هشیارانه‌ای هستند که در طول سال‌ها در جوامع و روابط به صورت سازگارانه درآمده‌اند. استفاده از این دسته از دفاع‌های روانی احساس لذت و احساس کنترل را در فرد افزایش می‌دهد و به یکپارچه کردن افکار و هیجانات متعارض کمک می‌کند.

لیست دفاع‌های سطح چهارم

ذکر یک نکته

هر فرد ممکن است که از هر کدام از این دفاع‌های روانی استفاده کند. اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که دفاع‌های سطوح اول، بر شخصیت فرد غالب شوند و دفعات و شدت استفاده از آن‌ها زیاد باشد. در این صورت است که مانع مقابله صحیح او با هیجان زیربنایی می‌شوند و آسیب‌هایی را برای فرد ایجاد می‌کنند.

منبع برای مطالعه بیشتر

خروج از نسخه موبایل